Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/NieuwsFoto/171106%20Zonder%20strategie%20geen%20groei.jpg
Zonder strategie, geen groei!
Datum: 08-11-2017
​“Om als bedrijf succesvol te blijven, is het cruciaal je doelstellingen te bewaken en tussentijds te evalueren.” Tijdens de bijeenkomst van het VNO-NCW VrouwenNetwerk bij Daniëls Openhaarden bespreken eigenaar Moara Daniëls en consultant Fauzia Mahomed Radja een ondergesneeuwd element van ondernemen: strategie!

Door Romy Koreman en Pieter van der Meulen

“Een schop onder de kont – soms hebben zelfs ondernemers dat nodig.” Caroline van Reenen, voorzitter van het VNO-NCW VrouwenNetwerk, schetst in haar welkomstwoord een herkenbaar fenomeen: in de dagelijkse drukte van e-mails beantwoorden en brandjes blussen, vergeten ondernemers hun organisatie met een helikopterblik te bekijken. Daardoor wordt voorbij gegaan aan het belang van strategie voor succesvol ondernemen. Op de bijeenkomst ‘Zonder strategie, geen groei’ op 6 november illustreren Fauzia Mahomed Radja en Moara Daniëls aan de hand van hun eigen samenwerking hoe een goed uitgekiende bedrijfsstrategie de weg is naar een vruchtbare toekomst. 

Kracht van digitaal 
Moara Daniëls, directeur van familiebedrijf Daniëls Openhaarden, opent de deuren van haar prachtige showroom in Rotterdam voor de leden van het Vrouwennetwerk. Tussen knusse vuurtjes en luxe meubilair vertelt ze over haar samenwerking met Fauzia Mahomed Radja: “Na een aantal ontmoetingen zijn we gaan zitten om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Inmiddels hebben we genoeg aan een half woord en weten we precies wat we aan elkaar hebben.” Fauzia Mahomed Radja is directeur van FM Concultancy en helpt bedrijven met hun strategisch management: “Strategie is mijn kindje, mijn core, ik adem en leef het!” Mahomed Radja en Daniëls werken inmiddels drie jaar samen en hebben verschillende positieve, strategische veranderingen gerealiseerd. “Mijn belangrijkste uitdaging was dat de online zichtbaarheid van de onderneming moest worden vergroot,” vertelt Daniëls. Digitale presentatie van je bedrijf is een terugkerend thema tijdens de bijeenkomst. “Je kunt tegenwoordig echt niet meer ondernemen zonder sterke online aanwezigheid,” stelt Mahomed Radja. Digitale transformatie staat dan ook op nummer 1 van de strategische pijlers, verder bestaande uit meebewegen met de markt en innovatie, die ze heeft ontwikkeld voor haar klanten. De vragen uit de zaal geven aan dat het een onderwerp is waar veel vrouwelijke ondernemers mee worstelen. Welke media gebruik je? Waar haal je het beeldmateriaal vandaan? “Sociale media zijn zo krachtig.  Het liefst gebruiken jullie alle varianten en zoveel mogelijk!”  

Expertstatus
Enkel met digitale transformatie kom je er niet. Breng in kaart wie je bent en wat je wilt, zo luidt het advies. “Als je niet weet waar je naartoe wil, hoe ga je er dan ooit komen?” Mahomed Radja en Daniëls lieten een SWOT-analyse los op Daniëls’ bedrijf, waardoor diens krachten goed in beeld kwamen. “Moara heeft specifieke expertise binnen haar vakgebied in huis,” zegt Mahomed Radja. “Die expertstatus moet je verstevigen en vooral tonen aan de buitenwereld.” Dus begon Daniëls met het organiseren van seminars waar experts uit aangrenzende branches samenkomen en kennis uitwisselen. “Door een podium te bieden om te inspireren en te informeren, claim je een voortrekkersrol,” aldus Mahomed Radja. Het was even wennen voor Daniëls, die het niet altijd prettig vindt om het middelpunt van de aandacht te zijn. Toch is het voor een bedrijf als het hare belangrijk om een gezicht te hebben. En het werpt zijn vruchten af, beseft ze: “Groei ligt buiten je comfortzone.” 
 
Emotie als leidraad 
Thuis is waar de warmte wacht. Dat zegt Rotterdams stadsdichter Derek Otte in het promotiefilmpje van Daniëls Openhaarden. Het is een uitspraak die past bij de visie van het bedrijf, die pas scherp naar voren is gekomen door de strategie onder de loep te nemen. “Ik neem emotie als leidraad,” zegt Daniëls. “Een product als het mijne heeft te maken met familie, thuis zijn, warmte. Dat is het uitgangspunt.” De strategie van Daniëls Openhaarden inspireert de aanwezige dames om de blik op hun eigen onderneming te werpen. De laatste vraag zet de aanwezigen aan het denken tijdens de borrel: “Wat doe je nog niet om je doelen te bereiken?” 

Bekijk​ de PowerPoint presentatie
Bekijk​ de fotoreportage
Bekijk​ het filmpje van Daniëls Openhaarden

Bijlagen
Deel artikel