Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/NieuwsFoto/171031%20Bezoek%20Museum%20Comm.jpg
Voorschot op COMM
Datum: 01-11-2017

Een interactieve trap, die tegen je praat wanneer je eroverheen loopt. Of een dubbele spiegel, waarin je jezelf kunt zien zoals anderen jou zien. In het volledig hernieuwde Museum van Communicatie, ‘COMM’, word je aan het denken gezet over de invloed van communicatie. COMM wordt op donderdag 2 november officieel geopend, maar leden van VNO-NCW Den Haag krijgen op 31 oktober alvast een voorproefje.

Door Jelle van der Meulen

Na de ontvangst kijken de deelnemers hun ogen uit in één van de prachtig gerenoveerde vergaderzalen, waar objecten uit het oude PTT-museum worden tentoongesteld. Directeur Tobias Walraven vertelt over de totstandkoming van het hernieuwde museum en over de visie en filosofie die hieraan ten grondslag liggen. “Toen ik in januari 2016 als crisismanager aantrad, was het hier een verschrikkelijke bende,” vertelt Walraven. “Er was in mijn ogen maar één oplossing: stoppen, sluiten, en vervolgens saneren en investeren, om aan de slag te gaan met de nieuwe plannen.”

Een kort filmpje toont in vogelvlucht waar het nieuwe museum voor staat. COMM is een ‘permanent tijdelijk’ museum, omdat communicatie altijd in ontwikkeling is. Iedere etage heeft een eigen thema, dat om de zoveel tijd verandert. Zo is het niet langer een museum over communicatie, maar meer over de invloed van communicatie. “We willen niet vertellen wat communicatie is, maar het je als bezoeker laten ervaren,” legt Walraven uit. “Het interactieve aspect is daarom heel belangrijk.”

Data-projecten
Walraven presenteert twee voorbeelden van projecten die in het museum plaats zullen vinden. Als eerste toont Walraven een programma waarin live alle tweets van Nederlandse politieke partijen te volgen zijn. Naast de tweets zijn op het scherm verschillende grafieken te zien. “We volgen de online activiteit van politieke partijen,” legt Walraven uit. “Hoe communiceren politici met ons? En wat is de impact van sociale media? Via grondige data-analyse proberen we feiten te distilleren uit deze gegevens, om duiding te geven aan de online communicatie die we zien.”
Een tweede project in het museum betreft een samenwerking met schoonmaakorganisatie CSU. In het hele gebouw zijn sensors opgehangen, die alle activiteit in het pand monitoren en tot data verwerken. “Door gebruik te maken van deze data, willen we kijken hoe we het werk van de schoonmakers leuker en gemakkelijker kunnen maken,” zegt Walraven. “Daarnaast meten de sensors alle activiteit van bezoekers; hoe lopen de verkeersstromen, welke spellen zijn het populairst? Met die data kunnen we het museum blijven verbeteren en vernieuwen.”

Multifunctioneel pand
Het volledig hernieuwde pand doet niet alleen dienst als museum. Nog voor de ingang is er een café voor een kopje koffie, en op hoger gelegen verdiepingen zijn vergaderzalen en flexibele werkplekken. “Voor het verdienmodel van het museum is het enorm belangrijk om ook het bedrijfsleven erbij te betrekken”, weet Walraven. “Met de werkplekken bieden we Haagse ondernemers flexibele manieren om werk te organiseren. Tegelijkertijd zijn er mogelijkheden om workshops te bezoeken, bijvoorbeeld over de impact van communicatie op jouw bedrijf.” Op die manier dient het pand meerdere doelen, waarbij communicatie altijd centraal staat.

Fotoreportage

Bijlagen
Deel artikel