Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/regio/noordwestholland/Afbeeldingen%20Nieuwsbrief%20NWH/171012%20Henri%20Willig.jpg
Bedrijfsbezoek Henri Willig
Datum: 26-10-2017

De nieuwste potstal van Henri Willig is op biologische basis. Daar kan een koe zelf aangeven wanneer hij gemolken wil worden. Zij kan zich laten masseren en tussendoor in het stro liggen. Op 12 oktober kreeg ons netwerk de kans om aan de hand van een interactief programma kennis te maken met dit unieke familiebedrijf.

Door Manue Azoulay

Henri Willig is bekend van de kaaswinkels en kaasboerderijen, bijvoorbeeld op de Zaanse Schans. Het familiebedrijf heeft een melkveebedrijf met ruim 100 Jersey koeien en produceert, verpakt en levert aan groothandels en winkels in meer dan 30 landen ruim 50 verschillende kaasvariëteiten. Op 7 oktober werd de nieuwste potstal op de Jacobs Hoeve in Katwoude geopend voor de biologische boerderij van Henri Willig. Directe aanleiding voor een bedrijfsbezoek van het VNO-NCW netwerk.

Experience
Met de opening van de nieuwe stal op de biologische boerderij in Katwoude is een droom in vervulling gegaan. De geautomatiseerde stal is voorzien van een ‘Experience’ ruimte en een ‘self-guided’ tour om op een leuke en leerzame manier te ontdekken en te leren over het bedrijf. Zo wordt duidelijk wat biologische bedrijfsvoering inhoud en hoe je op een dier- en natuurvriendelijke manier melk en kaas kunt produceren. De bedenker van dit concept, onder andere bekend van de Heineken Experience, Marcel Goossens van DST, was aanwezig om het nader toe te lichten. “Mensen houden van een product met een verhaal. Je verkoopt niet alleen kaas, maar ook een emotie”, aldus Goossens.

Ruim vier miljoen bezoekers
Naast de boerderij in Katwoude zijn er nog 2 kaasboerderijen en 20 winkels waar de kaas verkocht wordt. Van de 4,5 miljoen mensen die jaarlijks de winkels en boerderijen bezoeken is 90% toerist. Willig bevindt zich als rasechte ondernemer in een nichemarkt en is optimistisch over de mogelijkheden en voortzetting van zijn bedrijf in de toekomst: “Er zal altijd plek blijven voor een melkveehouderij en kaasmakerij met een educatieve functie, die het ontstaan van melk als basisproduct van kaas weet uit te beelden en verwoorden.”

Bijlagen
Deel artikel