Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/NieuwsFoto/171002%20Personal%20branding.jpg
Jezelf zijn
Datum: 02-10-2017
​Volleybal op je afdeling, basketbal in de boardroom

Personal branding is succesvol als je jezelf bent. Hoe simpel is dat. In de praktijk valt het toch tegen, kregen ruim veertig vrouwelijke ondernemers te horen. Deze leden van het VNO-NCW VrouwenNetwerk waren op 2 oktober 2017 bijeen in het improvisatietheater Boom Chicago in Amsterdam. 

Door Annemarie van Oorschot

“Mannen profileren zich beter dan vrouwen.” Damaris Beems gooit samen met haar zakenpartner Joris van Roessel direct de knuppel in het hoenderhok. Hun communicatiebureau 7N60 is gespecialiseerd in personal branding en coaching en heeft al veel CEO’s uit het bedrijfsleven mogen ontvangen. “Vrouwen hebben in hun opvoeding geleerd dat ze dienstbaar en bescheiden moeten zijn. En ze krijgen de vraag: hoe wil je een leidinggevende baan combineren met het moederschap. Dus maken zij zich altijd kleiner dan ze zijn, geven de credits aan het team. Niet doen!”

Volgens Beems en Van Roessel maak je het verschil door jezelf te zijn.  Daarvoor is het belangrijk dat je weet wat je gevormd heeft, privé en in het professionele leven. En je moet op zoek gaan naar je blinde vlekken. Dat zijn de dingen die je goed kan. Roep je uit: “Ja, dat kan toch iedereen!”, dan heb je een blinde vlek te pakken. Nee dus, dat kan níét iedereen.

Sorry pa
Een van de directeuren waarover 7N60 zich heeft ontfermd, is Sonja Schasfoort (46). Schasfoort groeide op in een ondernemersfamilie in Twente. “Tussen de elektriciens en de loodgieters, allemaal mannen, want mijn vader had een installatiebedrijf.” Na haar studie bedrijfskunde in Groningen werkte ze twaalf jaar in loondienst bij de olieconcerns ExxonMobil en Argos. “Op mijn eerste sheet van de power-pointpresentatie die ik bij 7N60 moest maken, staat: Sorry pa. Ik startte geen bedrijf. Toch lijk ik op hem. Als iets staat, ben ik weg. Ik wil net als mijn vader mijn eigen ding doen.”

In 2008 stapte Schasfoort over naar uitzendbureau USG People en klom op tot vice-voorzitter. Onlangs besloot ze opnieuw het roer om te gooien. Over enkele weken gaat haar organisatieadviesbureau Limpid & Co live, dat ze samen met een compagnon heeft opgezet en waarmee ze al opdrachten in het buitenland heeft verworven. Limpid staat voor helder, transparant en eenvoud. De reactie van haar moeder was veelbetekenend: ‘Met het karakter van je vader snap ik niet dat jij het zo lang in loondienst hebt volgehouden.’  

Anky van Grunsven-management
Vijf jaar geleden stelde een mediatrainer Schasfoort de vraag: Welke leider ben jij? Ze antwoordde: “Ik doe maar wat”, en kreeg de volle laag. Een ontdekkingstocht naar ‘zichzelf zijn’ volgde. In die tijd zei een collega: ‘Je bent raar. Je voert Anky van Grunsven-management. Je komt binnen met een lach. Een duwtje hier een rukje daar. Wat en hoe zien we niet, maar we winnen wel de gouden medaille.’
“Ik hanteer inderdaad geen zweep, tenzij iemand mij belazert”, erkent Schasfoort. “Boos worden vind ik nutteloos.” Inmiddels weet ze wél welke leider ze is. “Ik werk aan vertrouwen, dat is nodig om een organisatie te kunnen transformeren. Ik vind het belangrijk oordeel loos te zijn en mensen te accepteren zoals ze zijn. Humor helpt te relativeren. Hiermee kun je je redden in rotsituaties. En als ik op stap ga, doe ik het licht uit. Ik ben heel doelgericht.”

Volleybal
Geïnspireerd door het verhaal van Schasfoort gaan de vrouwelijke ondernemers twee aan twee in gesprek over de vraag wat hen in hun jeugd heeft gevormd. De carrières en leiderschapsstijlen blijken behoorlijk beïnvloed te zijn door de ervaringen in de jeugd. Ondertussen blijft het zweepje de gemoederen bezighouden. Hoe kun je je zonder zweepje staande houden als de pikorde in de top er wel door bepaald wordt? Schasfoort stapt over op een andere metafoor. “Ik heb gesprekken gevoerd met jonge vrouwen op leidinggevende functies. Die wilden vooral vrouw zijn. Maar je kunt geen volleyballer in een basketbalteam zijn. Je kunt op je eigen afdeling de volleybalregels invoeren, maar op directieniveau zul je je moeten aanpassen aan de basketbalregels. Totdat er meer vrouwen in de directie komen, dan volgen de volleybalregels vanzelf. Doe af en toe net of je het zweepje gebruikt. En steun elkaar.  Het komt nog al eens voor dat een vrouw een idee oppert in een vergadering en dat de mannen daar overheen praten. Roep ze dan tot de orde en herhaal dat idee.” 

Klik hier​ voor de fotoreportage.

Bijlagen
Deel artikel