Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/NieuwsFoto/170824%20Haven%20als%20proeftuin%20voor%20zelfrijdend%20vervoer.jpg
Haven als proeftuin
Datum: 23-08-2017

Als een van vijf proeflocaties gaat de Rotterdamse haven een belangrijke rol spelen in een nieuwe stap naar zelfrijdend vervoer. De Europese commissie heeft het havengebied aangewezen om tests te doen met ‘truck platooning’, waarbij binnen enkele jaren dagelijks ongeveer vijfhonderd vrachtwagens op eigen houtje gaan rijden.

Door Pieter van der Meulen

“Het is onze ambitie om in 2020 honderd platoons per dag te laten rijden. Dan gaat het om vijfhonderd vrachtwagens in totaal.” Harold Smeeman was als stuurgroeplid van de European Automotive Telecom Alliance (AETA) nauw betrokken bij het opstellen van de projectaanvraag voor een pilot in de Metropoolregio Rotterdam – Den Haag. “In samenwerking met het programma Roadmap Next Economy en het Real Life Cases- programma van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt momenteel hard gewerkt aan de voorbereidingen voor peloton-rijden in het Rotterdams havengebied.” Naar verwachting moeten eind 2018 de eerste vrachtwagens het havengebied uitrijden. Maar voor die tijd moet nog veel gebeuren. “Zowel wat betreft techniek als de samenwerkende organisaties is het voortraject in volle gang,” aldus Smeeman. “Met technische experts en onderzoeksinstituut TNO onderzoeken we hoe alle databronnen bij elkaar kunnen worden gebracht. Momenteel zijn er nog verschillende uitdagingen, waarvan misschien de belangrijkste is dat de industrie met standaarden gaat werken. Verschillende merken vrachtwagens moeten ook met elkaar in verbinding staan. Of het nou gaat om DAF’s, Scania’s of Volvo’s, ze moeten allemaal in de colonne kunnen aansluiten.” 

Hoe werkt ‘truck platooning’ eigenlijk?
Bij ‘truck platooning’ zijn vrachtauto’s elektronisch aan elkaar gekoppeld. De voorste truck bepaalt de snelheid en de route, de andere trucks volgen automatisch zonder dat zij een chauffeur nodig hebben. De vrachtwagens communiceren met elkaar via WiFi en mobiel netwerk. Hierin zit momenteel nog één van de belangrijkste uitdagingen, aangezien niet alle systemen compatibel aan elkaar zijn. 
De belangrijkste voordelen van 'truck platooning':

  • verkeersveiligheid,
  • verkeersdoorstroming,
  • minder brandstofverbruik,
  • minder CO2-uitstoot,
  • hogere productiviteit chauffeurs.
Bekijk het filmpje (2.17)​ waarin precies wordt uitgelegd hoe ‘truck platooning’ in zijn werk gaat. 

Primeur
Vanuit Europa is tien miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld voor vijf projecten die autonome logistiek realiteit moeten maken. In Nederland gaat het om de pilot ‘ truck platooning’, dat eerst in de Rotterdamse haven wordt getest om bij succes verder te worden uitgerold naar andere locaties binnen de Metropoolregio Rotterdam – Den Haag. Naast de MRDH worden pilots met zelfrijdend vervoer gedaan in het Franse Lyon, op de snelweg tussen Nürnberg en München in Duitsland, het Spaanse Vigo en de Antwerpse Ring. De pilotprojecten worden samengevat onder de naam Concorda. 
Al in 2015 had vrachtwagenproducent Scania de primeur met zelfrijdend vrachtverkeer. Onder grote belangstelling van de pers legden drie Scania-trucks een traject op de A28 af. 
Lees hier​ meer over de primeur. 

Mobiliteit in Magazine West.
Het aankomend nummer van magazine West. staat voor een belangrijk deel in het teken van mobiliteit en ‘future mobility’. Bedrijven uit Amsterdam, Rotterdam en Den Haag vertellen hoe zij de mobiliteitsvraagstukken in hun omgeving oplossen.
Daarnaast vertelt onder andere Henk Markerink, directeur van de Johan Cruyff Arena, over de toekomst van mobiliteit. Hoe reizen wij in 2050?  
Lees nu alvast meer op de mobiliteitspagina’s van VNO-NCW West.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) verenigt 23 gemeenten in de stadsregio's Haaglanden en Rotterdam. Een sterke MRDH maakt gecoördineerd beleid voor verker en vervoer, ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling mogelijk. Een must, volgens de OESO, die begin 2016 constateerde dat het economisch potentieel in MRDH onvoldoende benut wordt. VNO-NCW West is een betrokken partner binnen de MRDH. 

 

Bijlagen
Deel artikel