Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/NieuwsFoto/170420%20Bijeenkomst%20Rotterdam%20-%20Talent%20naar%20de%20toekomst.jpg
Programmeren is de nieuwe taal
Datum: 23-04-2017

​Digitalisering zet zich in rap tempo voort en digitale vaardigheden zijn vandaag de dag al onmisbaar. Over tien jaar ziet de arbeidsmarkt er anders uit met beroepen die nu nog niet bestaan. ‘Programmeren is de nieuwe taal en net zo‘n belangrijke basisvaardigheid als taal en rekenen.’

Door Merijn van Grieken

Veel ouders herkennen die ene vraag na school: ‘Mama, papa, mag ik op de iPad? En vaak volgt op die vraag een ouderlijke zucht: Ga toch lekker buiten spelen! Maar volgens Félienne Hermans, universitair docent aan de TU Delft kan juist de iPad heel nuttig zijn. ‘Het hangt ervan af wat een kind op de ipad doet. Laat hem programmeren en creëren. Elk kind kan het leren en moet het leren om mee te doen met de toekomstige maatschappij.’

Leerlingen die in groep 8 van de basisschool zitten, betreden over pakweg tien jaar een volledig veranderde arbeidsmarkt met nieuwe beroepen. ‘Ik schrik als ik kijk naar ons onderwijs. Bij het gros van de scholen is er nauwelijks aandacht voor techniek, terwijl we nu al moeite hebben om goede technisch opgeleide mensen te vinden. Dat tekort wordt nog groter’, zegt Marieke Dekker, executive director External Affairs VodafoneZiggo.

10.000 jongeren
Het bedrijf vindt het belangrijk dat Nederland een leidende rol in de digitale wereld blijft houden en pakt daarom de handschoen op. ‘We investeren in talent van de toekomst om zo innovaties te versnellen en positieve veranderingen in onze maatschappij teweeg te brengen. We hebben het afgelopen jaar inmiddels al meer dan 10.000 jongeren in Nederland kennis laten maken met programmeren’, vertelt de topvrouw.

Zo ook bij de bijeenkomst Talent voor de Toekomst van VNO-NCW Regio-Rotterdam en partner VodafoneZiggo op 20 april op het Alberda College in Rotterdam. Zo’n twintig VMBO-leerlingen van het Rotterdams Vakcollege de Hef kregen in de kantine een workshop programmeren. ‘Ik vond het heel leuk zelf een spel te maken’, zegt Gözde (13). ‘Ik wil graag door in de ICT. Ik weet zeker dat ik als ICT’er bij een groot bedrijf heel rijk kan worden’, glundert Mert (14).

Technische studie
Volgens Marieke Dekker van VodafoneZiggo kiest een kind dat op jonge leeftijd al eens kennis heeft gemaakt met techniek later sneller voor een technische studie. ‘Er wordt een zaadje geplant. Door kinderen te leren programmeren, leren ze logisch en gestructureerd denken en begrijpen hoe technologie werkt. Ze hoeven echt niet allemaal programmeur te worden, maar snappen beter wat er in de wereld gebeurt. Het is een nieuwe taal en is net als rekenen en taal een basisvaardigheid’, zegt ze stellig.

ICT Academie
Ron Kooren, voorzitter van College van Bestuur van het Alberda College en bestuurslid van VNO NCW Regio-Rotterdam, wil een ICT Academie oprichten voor alle Rotterdammers. Een virtueel - en later ook fysiek - platform om kennis uit te wisselen, kennis toegankelijk te maken en kennis te promoten. Net zoals we vanmiddag met de leerlingen van de Hef.
Dat is positieve promotie waarbij een zaadje wordt gepland.’

Fotoreportage

Bijlagen
Deel artikel