Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Regionetwerk  >  Metropool Amsterdam  >  

Skip Navigation LinksStart

Ondernemers Metropool Amsterdam

Ondernemers in Metropool Amsterdam verbinden en lobbyen voor een beter regionaal ondernemersklimaat. Dát is het doel van VNO-NCW Metropool Amsterdam.

Regionieuws
Investeer in robuust infranetwerk

​De verkeersdrukte in Noord-Holland, met name rondom de metropoolregio Amsterdam, neemt steeds verder toe. Om een verkeersinfarct te voorkomen, moet fors worden geïnvesteerd in ov en infrastructuur. De tijd van praten is voorbij, tijd voor actie!

lees meer
Donderdag 19 April 2018

De verkeersdrukte in Noord-Holland, met name rondom de metropoolregio Amsterdam, neemt steeds verder toe. Om een verkeersinfarct te voorkomen, moet fors worden geïnvesteerd in ov en infrastructuur. De tijd van praten is voorbij, tijd voor actie!

De afgelopen jaren heeft VNO-NCW West geparticipeerd in verschillende onderzoeken over bereikbaarheid in de regio Noord-Holland. Prioriteiten zijn gesteld en haalbaarheidsonderzoeken uitgevoerd, nu is het tijd om in beweging te komen. Noord-Holland staat voor grote demografische ontwikkelingen. Door de verwachte groei van de bevolking moet in de periode tot 2040 minstens 240.000 nieuwe woningen worden bijgebouwd. Dit heeft ook grote gevolgen voor de bereikbaarheid, die momenteel ook al flink onder druk staat. Als nu niet wordt geïnvesteerd in aanzienlijke verbetering van het infranetwerk en het openbaar vervoersnetwerk, slibt de metropoolregio volledig dicht, met grote economische schade tot gevolg. 

Besluitvorming
Op korte termijn zet VNO-NCW West in op besluitvorming over:

  • Een ‘airport sprinter’ tussen Schiphol en Amsterdam Centraal Station,
  • Een vijfde en zesde spoor op station Amsterdam-Zuid,
  • Betere verbinding van de A8/A9,
  • Verbetering van knooppunt Rottepolderplein/A9,
  • Aanpak van knelpunten op de A7.
Het is van groot belang dat Rijk, regio en gemeente de handen ineen slaan om zo snel mogelijk in actie te komen. Bij deze urgente bereikbaarheidsvraagstukken valt geen tijd meer te verliezen.

Actie!
Door het toenemend aantal verkeersbewegingen is de bereikbaarheid tussen en in steden een cruciaal aandachtspunt. Hierbij mist VNO-NCW West een schaalsprong op het gebied van OV. De mogelijkheden van het openbaar vervoer moeten worden uitgebreid naar de omvang die nodig is om een wereldstad als Amsterdam leefbaar en bereikbaar te houden. Te lang is gewacht met investeringen in het OV, terwijl dit een essentieel onderdeel van bereikbaarheid in een voortdurend groeiende stad. De bereikbaarheid van de metropoolregio Amsterdam is de verantwoordelijkheid van de provincie Noord-Holland, de vervoersregio en het Rijk. VNO-NCW West is verheugd dat minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken aanschuift bij het bestuurlijk overleg MIRT, waar Rijksoverheid samen met decentrale overheden afspraken maakt ruimtelijke projecten en programma’s. De aanwezigheid van minister Ollongren maakt duidelijk dat het besef bestaat dat woningbouw en bereikbaarheid nauw vervlochten zijn en oplossingen over vraagstukken voor beide thema’s in overeenstemming moeten worden genomen. Voor de zomer praat de Tweede Kamer met de minister over verschillende bereikbaarheidsvraagstukken in Noord-Holland. Het bedrijfsleven verwacht dat kort na deze gesprekken over wordt gegaan op handelen. De tijd is er meer dan rijp voor!
Regionieuws
De macht ligt bij de regio

​In de toekomst zal de inrichting van de ruimte meer bepaald worden door de regio en minder afhangen van het rijk, blijkt uit de bijeenkomst ‘Schaarse ruimte, slimme oplossingen’ van VNO-NCW metropool Amsterdam.

lees meer
Donderdag 19 April 2018

In de toekomst zal de inrichting van de ruimte meer bepaald worden door de regio en minder afhangen van het rijk, blijkt uit de bijeenkomst ‘Schaarse ruimte, slimme oplossingen’ van VNO-NCW in Amsterdam. Volgens de Senior Urban Planner van Schiphol Maurits Schaafsma moet de regio zelf met initiatieven komen. “De bereikbaarheidsopgave in de metropoolregio Amsterdam, verdient een metropolitane blik.”

Door Shany Azoulay

Schaafsma geeft het voorbeeld van de bereikbaarheid van het vliegveld Schiphol. De railinfrastructuur zou volgens hem een stuk beter geregeld kunnen worden door bijvoorbeeld de nieuwe metrolijn, de Noord-Zuidlijn, door te trekken naar Schiphol, zodat reizigers vanaf Schiphol rechtstreeks de stad in kunnen. Deze lijn kan regionale treinen vervangen die nu op Schiphol stoppen. Dan komt er ruimte voor de Internationale trein uit Duitsland, de ICE, die Schaafsma graag op Schiphol zou laten stoppen. Ook pleit hij voor een gecombineerd systeem van metro’s en treinen voor het vervoer binnen de metropoolregio. “Wij zijn in Nederland de kunst verloren om naar onze eigen infrastructuur te kijken op een integrale manier. Kijk naar Zurich en London waar het wel werkt. Ik denk dat wij als metropoolregio daar alle aanleiding toe hebben, aangezien we nog veel kunnen verbeteren aan ons transportsysteem” aldus Maurits Schaafsma.

Volgens Schaafsma is er geen duidelijke visie van de gemeentes op de infrastructuur: “Het kan allemaal veel innovatiever.” Met de bouwopgave in Amsterdam van de komende jaren ziet hij een kans om woningen en infrastructuur met elkaar efficiënt te combineren. Schaafsma: “We moeten het vervoerssysteem in de stad doorontwikkelen.”

VNO-NCW  metropool Amsterdam presenteerde onlangs haar nieuwe agenda voor de metropoolregio aan haar leden. De focus ligt op drie speerpunten: infrastructuur, circulaire economie en woningbouwopgave. Tijdens de bijeenkomst reflecteerden zowel het bedrijfsleven als de overheid op de nieuwe agenda. Lees de nieuwe agenda hier.

​Fotoreportage

Regionieuws
Nieuwe voorzitter Audrey Keukens

​Audrey Keukens is de nieuwe voorzitter van VNO-NCW West.
Exclusief in West. een kennismakingsinterview.

lees meer
Woensdag 18 April 2018

Onderstaand interview is op 19 april 2018 verschenen in het ledenmagazine West.

Nadat het Algemeen Bestuur begin maart zijn goedkeuring gaf, werden de leden via de mail geraadpleegd. De positieve reply’s stroomden binnen. Audrey Keukens is een innemende persoonlijkheid. Eerste indruk: sociaal, hands-on-mentaliteit, relatief jong (42). Én directeur-grootaandeelhouder. Het perfecte profiel voor de voorzitter van een ondernemersvereniging nieuwe stijl. Exclusief in West. een kennismakingsinterview.

Door Annemarie van Oorschot

De vernieuwing van VNO-NCW West wil Audrey Keukens voortvarend doorzetten. Ze steekt haar mening niet onder stoelen of banken, communiceert daar helder over en reikt praktische oplossingen aan.
“Op twee vlakken moet de vernieuwing geïntensiveerd worden”, zegt ze vastberaden, “intern en ledenontwikkeling. Intern wordt het bureau van VNO-NCW West al anders georganiseerd en krijgt de samenwerking tussen de regionale en landelijke organisatie een nieuwe vorm. De uitdaging is dat er eind 2018 een vitaal en gezond bureau staat. Wat de ledenontwikkeling aangaat, zullen we de neergaande tendens moeten keren. De vorm van events en van netwerkgroepen zal moeten veranderen.”
Keukens is sinds twee jaar lid van VNO-NCW Den Haag, daarvoor was ze actief voor Jong Management (JM), afdeling Amsterdam. Ze constateert dat JM-leden niet vanzelfsprekend doorstromen naar VNO-NCW. “Die verbinding wil ik verbeteren. Dat is één. Ook de verbinding met andere ondernemers kan beter. Mensen worden niet snel meer lid ergens van, dat is een maatschappelijke trend. Ze willen de verplichtingen niet. Daar komt bij dat hier in het westen van het land de Malietoren, landelijke VNO-NCW, bekend is. De regionale vereniging minder. En er zijn ook heel veel andere leuke clubjes. VNO-NCW West zal zich meer moeten profileren.”

Wat versta je onder een andere vorm van events?
“Een spreker in een zaaltje werkt in mijn ogen niet meer. Als er dan ook nog voornamelijk oudere, mannelijke deelnemers zijn, voelen jonge  ondernemers een drempel. Waarom zijn de bijeenkomsten bijna altijd van vier tot zeven in de avond? Dat is een onmogelijke tijd voor jonge mensen met kinderen. Organiseer ook eens een ontbijt- of lunchbijeenkomst. En waarom altijd binnen, ga eens naar buiten, iets samen ervaren. Dus meer variëren in het aanbod. En leden hebben zelf leuke ideeën voor bijeenkomsten, help ze die te realiseren.”

En welke andere vorm van netwerkgroepen zie je?
“Je zult lokale en issue-gedreven netwerken moeten ontwikkelen. Lidmaatschap van VNO-NCW West is niet interessant, wel van Amsterdam of Westland. Er zijn al goede initiatieven, zoals het VrouwenNetwerk en Groene Groeiers. We kunnen kijken of er andere issues zijn waaraan we groepen ondernemers kunnen binden. De grootste uitdaging die de komende tien jaar op ondernemers af komt, is het vinden van goed personeel. VNO-NCW West heeft een HRM Expert Netwerk waaraan vooral personeelsmanagers deelnemen. Maar die weten wel dat de krapte op de arbeidsmarkt enorm groot gaat worden. De leden zelf, de directeuren-grootaandeelhouders, zijn daar nu wellicht nog weinig mee bezig. Die moeten bij elkaar komen, sparren en ervaringen uitwisselen.”

Keukens is een van de drie partners bij het Haagse bureau Dröge & van Drimmelen, gespecialiseerd in public affairs en corporate communication. Het bureau werd in het jaar 1999 opgericht, Keukens kreeg er in 2001 haar eerste baan - na haar universitaire opleiding ‘Culturele studies’ in Amsterdam - werd in 2008 mede-eigenaar en is sinds 2015 directeur-grootaandeelhouder. Samen met Frans van Drimmelen, oud-medewerker van VNO-NCW, zorgde ze in2011 voor een schaalsprong met de  overname van het eveneens Haagse communicatieadviesbureau Pauw, Sanders & Zeilstra. Het bureau telt anno 2018 veertig medewerkers en drie vestigingen in Den Haag, Brussel en Shanghai.

Public Affairs behoort ook tot de corebusiness van VNO-NCW. Is er kans op belangenverstrengeling?
“Op kantoor heb ik afgesproken dat ik dossiers die in de regio spelen, niet zal oppakken. Daarnaast ben ik uiteraard transparant over zowel mijn werkzaamheden als nevenfuncties naar alle betrokken partijen.”
Welke lobbyprojecten heb je nu onder je hoede?
“Ik ben als partner verantwoordelijk voor de financiële zaken van Dröge & van Drimmelen en natuurlijk ook voor acquisitie. Dat doe ik de helft van mijn tijd. De andere helft faciliteer ik vooral grote Amerikaanse techbedrijven bij hun public affairs. Die wijs ik de weg in Nederland. Deze bedrijven komen uit een andere politieke cultuur en vinden de Nederlandse manier van polderen soms ingewikkeld. Ik adviseer ze dan wie ze op welk moment moeten benaderen. We leiden ze ook op in de Nederlandse politiek, want een meerpartijencoalitie kennen Amerikanen niet.”

Welke lobby-onderwerpen zou je voor VNO-NCW West willen oppakken?
“Er zijn er heel veel, maar ik beperk me tot drie: diversiteit, bereikbaarheid en bedrijventerreinen. Een korte toelichting? Ik wil de leden oproepen diversiteit in hun bedrijf te bevorderen. De samenstelling van hun personeel zou op elk niveau een afspiegeling moeten zijn van de samenleving, op het gebied van geslacht, culturele achtergrond en opleidingsniveau. Door de snel groeiende krapte op de arbeidsmarkt hebben zij voor de continuïteit van hun bedrijf iedereen keihard nodig. Je kunt ook niemand uitsluiten, want dan voed je de tweedeling in de maatschappij en daar krijgen ondernemers last van. Dat is nooit goed voor een stabiel ondernemingsklimaat. Het honderdduizend-banenplan is een goede aanpak, maar de groep ‘arbeidsgehandicapten’ is te specifiek. Dat kunnen we breder trekken.”

Het VNO-NCW VrouwenNetwerk streeft sinds de oprichting in 2010 naar meer vrouwen in  topfuncties van het bedrijfsleven en in de besturen van VNO-NCW. Voorzitter Caroline van Reenen, lid van het dagelijks bestuur van VNO-NCW West, heeft het onderwerp diversiteit hoog op de agenda van VNO-NCW gezet. Keukens is de eerste vrouwelijke voorzitter sinds de oprichting van de vereniging circa zeventig jaar geleden.

Het VNO-NCW VrouwenNetwerk heeft recent gepleit voor de invoering van een vrouwenquotum voor topfuncties. Noodzakelijk om de diversiteit te realiseren. Mee eens?
“Ik ben niet tegen een quotumwet, maar zie deze als een tijdelijke stimulans. We zitten in een overgangsfase. Bij de generatie van mijn moeder stopte de vrouw met werken als ze trouwde of een kindje kreeg. Bij mijn generatie ging de vrouw die moeder werd vaak in deeltijd werken omdat haar man een hoger salaris en een beter carrièreperspectief had. Bij de komende generatie gaat die balans denk ik anders doorslaan. Jonge vrouwen groeien tegenwoordig sneller door dan mannen, ze zijn hoger opgeleid en eerder afgestudeerd. Het is niet langer vanzelfsprekend dat de man het meeste geld verdient. Ik hoop dat jonge stellen ervoor kiezen dat zij beiden blijven werken en de zorgtaken gelijk verdelen. Het bedrijfsleven zal zich op het gebied van de werktijden flexibeler gaan opstellen, hoewel ik me realiseer dat dit in bijvoorbeeld productiebedrijven met ploegendiensten moeilijk is. Toch zal het bedrijfsleven dit moeten faciliteren, want het heeft die mensen gewoon hard nodig. Ik ben ervan overtuigd dat werknemers met een vierdaagse werkweek ook de top kunnen bereiken. Dat gebeurt al in de zakelijke dienstverlening. Mits je geschikt bent, want de beste -ongeacht seksuele geaardheid- moet de topfunctie krijgen.”

En de andere twee lobbyonderwerpen, bereikbaarheid en bedrijventerreinen?
“De steden in de Randstad zijn slecht bereikbaar. Door technologische ontwikkelingen zal er veel veranderen in de vervoersstromen, maar we moeten de overgangsperiode door. In de lobby moeten we streven naar een optimale mix van openbaar en wegvervoer. En we kunnen het vervoer nu al slimmer regelen. Neem het pakketvervoer. Ik heb vorige week zes dingen via internet besteld en kreeg op één dag zes verschillende bezorgers aan de deur. Dat kan anders. Wat de bedrijventerreinen betreft, er is een spanning tussen wonen en werken. De toenemende schaarste aan woningen zet druk op bedrijventerreinen. Soms kan wonen en bedrijvigheid worden gecombineerd, maar vaak ook niet. Je wilt geen kinderrijke wijk naast de industrie, waar vrachtwagens rijden en veel lawaai is. We moeten lobbyen voor voldoende ruimte voor maakindustrie, die mag niet uit de steden verdwijnen.”

Tussen de serieuze vragen door vertelt Keukens ongedwongen over haar persoonlijke leven. Ze is geboren in Amsterdam, opgegroeid in Apeldoorn, woont in Wassenaar, is alleenstaand en heeft een pleegdochter van vijf jaar. “Ze komt eens in de twee weken een weekend bij me, dan ben ik onbereikbaar. Ik ga dan leuke dingen met haar doen. Naar het bos, het strand, maar ook de gewone dingen als grasmaaien en boodschappen. Het is voor haar fijn. En ik kan haar moeder, bij wie ze de rest van de tijd woont, een weekend ontlasten. Ik heb me een tijdje geleden aangemeld bij de stichting Jeugdformaat. Ze is nu bijna acht maanden bij me. Of ze lang blijft weet je niet. Dat is altijd afwachten.”

Sporten doet Keukens graag. Ze speelt bij de veteranen van de Haagse hockeyclub HDM, die vorig seizoen “helaas van de reserve-overgangsklasse naar de eerste klasse’ zijn gedegradeerd. Ze golft met vriendinnen. “Nee, nooit zakelijk” en houdt van skiën. En ze heeft ‘onwijs veel zin’ in het voorzitterschap van VNO-NCW West. “Ik ga de komende tijd naar veel bijeenkomsten om ondernemers te ontmoeten en sta zeer open voor nieuwe ideeën en wensen. Alleen met elkaar kunnen we een bloeiende vereniging zijn!”

12a74943-adfa-4410-991f-612d458dcbfd
Nieuwe leden
drs. Marieke (M.C.I.) van der Werf
DEN HAAG|Dr2 New Economy
Herman (H.) Mak
ASSENDELFT|Forbo Flooring B.V.
Social Media
Dáárom ben ik lid!
"Professioneel en geolied"

Will Ditmeijer
Algemeen directeur Ditmeijer's Group BV
Dáárom ben ik lid!
"’VNO-NCW West en Jong Management worden meer bij elkaar gebracht. Dat vind ik een goede zaak!"

Valerie Vallenduuk
Algemeen directeur Vallenduuk Advocaten
Dáárom ben ik lid!
"Je kunt zoveel van elkaar leren, zoveel kennis uitwisselen. Daar haal ik energie uit!"

Saskia Maas
Oprichter en eigenaar van Boom Chicago
Dáárom ben ik lid!
"Direct in contact met mensen in dezelfde positie"

Julius Kousbroek
Lid VNO-NCW West Metropool Amsterdam, voorzitter Jong Management Nederland, lid DGA Netwerk

 Partner

Logo Rabobank 180.jpg

 Video

Economic Board Amsterdam