Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Lobby  >  Duurzaamheid  >  

Skip Navigation LinksStart

Duurzame onderneming

​VNO-NCW West promoot duurzaam ondernemerschap. Voor veel ondernemers is het al vanzelfsprekend dat zij ernaar streven het milieu en de omgeving van hun bedrijf zo min mogelijk belasten. Dat kan ze bovendien besparingen opleveren, bijvoorbeeld in energieverbruik,en hun innovatief vermogen vergroten.

Meer informatie: Lobbypunten, rechterkolom op deze pagina.

Lobbynieuws
Tango

​“Het bedrijf van de toekomst is anders dan dat van nu”, zegt trendwatcher Richard van Hooijdonk tijdens de Dag van de Circulaire Ondernemer. “Mens en machine moeten samen de tango gaan dansen. In de toekomst is verandering de enige constante.”

lees meer
Vrijdag 1 Juni 2018

“Ik ben absoluut om”

“Een aantal jaar geleden dacht ik dat circulair ondernemen voor hemelbestormende idealisten was, maar ik ben absoluut om”, zegt voorzitter Hans de Boer van VNO-NCW. “Veel bedrijven maken er al een harde business case van.”

Tekst: Pascale Warners, ComPas tekst en redactie

Grondstoffen zijn eindig. Circulair ondernemen heeft de toekomst. Nu al zijn er bedrijven die hun productiewijze aanpassen, zodat reststoffen terug kunnen in het productieproces. Het vierde generatie familiebedrijf van Marc Houweling is daar een goed voorbeeld van. De plastic verpakkingen die het bedrijf levert aan klanten, worden leeg weer opgehaald. Vervolgens sorteert en recyclet het bedrijf ze. “Wij zijn wereldwijd de eersten die een jerrycan van plastic afval konden maken. Wij krijgen nu ook vragen vanuit het buitenland”, zegt Houweling op 29 mei tijdens de Dag van de Circulaire Ondernemer. Een initiatief van VNO-NCW Oostland en Rabobank Zuid-Holland Midden.

Koplopers als Houweling worden belemmerd door rigide wet- en regelgeving. In de lobby maakt VNO-NCW zich hard voor een klimaat waarin het gemakkelijker wordt circulair te ondernemen, belooft De Boer. Om schaal te kunnen maken, zouden reststoffen in de EU op een centrale plek bewerkt moeten worden. Hier ziet hij kansen voor Nederland. “De basis van een circulaire economie is een goede logistiek. En Nederland is dé logistieke hotspot van de wereld.”

Veranderingen managen
Gastspreker is trendwatcher en futuroloog Richard van Hooijdonk. In razend tempo schetst hij zijn beeld van de toekomst. Een tijd waarin vrijwel alles gedigitaliseerd en gerobotiseerd is. “Het bedrijf van de toekomst is anders dan dat van nu”, zegt hij. “Alle voorspellende en herhalende taken worden straks door robots uitgevoerd. Het oude systeem faalt en nieuwe partijen nemen het over. Mens en machine moeten samen de tango gaan dansen. In de toekomst is verandering de enige constante. We hebben straks mensen nodig die problemen kunnen oplossen en met elkaar kunnen schakelen. Mensen met passie, nieuwsgierigheid en veerkracht, die in staat zijn nieuwe ideeën te bedenken. Bedrijven zullen strategieën moeten ontwikkelen om veranderingen te managen en daarin zullen jong en oud moeten samenwerken. Iedere oudere bestuurder zou een 25-jarige naast zich moeten hebben.”

Bedrijven van de toekomst
Ook de jonge generatie is aanwezig. Dorus Galama van de startup van Gerrard Street vertelt hoe hij circulaire koptelefoons in de markt zet. Hij verhuurt deze voor een vast bedrag per maand en neemt kapotte producten of onderdelen weer terug. De scale-up Swapfiets is op hetzelfde principe gebaseerd. “Swapfiets heeft de fietsbeleving opnieuw uitgevonden”, zegt Marketing Manager Nadine Nooteboom. “Wij bieden een altijd werkende fiets. Bij een lekke band of een kapot licht wisselen we de fiets meteen om voor een ander exemplaar. We hebben nu ongeveer 44.000 fietsen rondrijden in 22 steden. De blauwe (voor)band is ons handelsmerk.”

Om de stap naar verduurzaming en een circulaire economie te versnellen, heeft VNO-NCW het netwerk groene groeiers opgericht. Duurzame ondernemers die willen groeien, worden binnen dit netwerk gekoppeld aan bedrijven die hen verder kunnen helpen. “We hebben nu al ruim 200 leden”, zeggen Yousef Yousef en Jolanda van Schaick. “Hoe meer ondernemers zich aanmelden, hoe meer matches we kunnen maken!”

Kijk voor meer informatie op groenegroeiers.nl

Fotoreportage
Videoimpressie

Lobbynieuws
Ondernemers samen circulair

​‘Een nieuwe app, een nieuw boek en een serie speciale bijeenkomsten moeten ondernemers helpen meer samen te werken aan een circulaire economie.’ Dat maakt Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW, vandaag bekend tijdens een door VNO-NCW georganiseerde bijeenkomst bij Heineken in Zoeterwoude. 

lees meer
Woensdag 1 November 2017

‘Een nieuwe app, een nieuw boek en een serie speciale bijeenkomsten moeten ondernemers helpen meer samen te werken aan een circulaire economie.’ Dat maakt Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW, vandaag bekend tijdens een door VNO-NCW georganiseerde bijeenkomst bij Heineken in Zoeterwoude. Zo’n 150 ondernemers verkennen daar vandaag met elkaar de mogelijkheden om concreet samen te werken aan circulaire projecten, zoals klimaatneutraal vervoer naar de Rotterdamse haven. 

Hans de Boer: “Circulair ondernemen draait om slimmer hergebruik van grondstoffen, geen verspilling in je productieproces en bijvoorbeeld anders inkopen. Met de nieuwe app​ en dit soort bijeenkomsten willen we zorgen dat ondernemers daarbij samen optrekken en elkaar helpen. Grote bedrijven kunnen bijvoorbeeld in een keten heel veel energie losmaken en jonge innovatieve bedrijven een kans geven die ze vleugels geeft en duurzaamheid een boost.”  

Groene groeiers app 
De vandaag gepresenteerde app op de website groene groeiers helpt ondernemers met elkaar in contact te komen rond het thema circulair ondernemen. Dat ‘helpen’ loopt uiteen van meedenken tot mee-investeren. Ook kunnen ondernemers een uitdaging plaatsen en afval, restwarmte of koelwater vragen of aanbieden. Afval van de één, kan immers de grondstof zijn voor een ander. 

Boek: ‘Route circulair’
Donderdag as. wordt het nieuwe boek ‘Route circulair‘ gepresenteerd dat is gemaakt in opdracht van VNO-NCW (stichting Management Studies) en waarin tal van praktische tips staan gebaseerd op de ervaringen bij zo’n 31 bedrijven uit het netwerk van VNO-NCW. 

Serie bijeenkomsten
De bijeenkomst bij Heineken vandaag is de tweede in een serie bijeenkomsten georganiseerd door de regionale verenigingen van VNO-NCW. Eerder vond een soortgelijke bijeenkomst bij Auping in Deventer plaats. Doel is ondernemers bij elkaar brengen en samen te laten werken aan een meer circulair productieproces. Zo wil Heineken met partners het hele vervoersproces van de brouwerij in Zoeterwoude naar Rotterdam vergroenen (zie voor een impressie: https://vimeo.com/223425088). Het Hoogheemraadschap Rijnland verkent bijvoorbeeld met bedrijven de mogelijkheden voor meer groene en minder ‘versteende’ bedrijventerreinen.

Lobbynieuws
Ondernemers vinden elkaar in Groene Cirkels

​Groene ambities en ondernemerschap ontmoeten elkaar in de grootste bierbrouwerij van Europa in Zoeterwoude, waar VNO-NCW de tweede bijeenkomst in een reeks over circulair ondernemen organiseert. Heineken zoekt, én vindt, ondernemers in Groene Cirkels. 

lees meer
Woensdag 1 November 2017

​Groene ambities en ondernemerschap ontmoeten elkaar in de grootste bierbrouwerij van Europa in Zoeterwoude, waar VNO-NCW de tweede in een reeks bijeenkomsten over circulair ondernemen organiseert. Heineken wil met het initiatief Groene Cirkels vooroplopen in de transitie naar een duurzame economie en zoekt, én vindt, deelnemende ondernemers.

Door Pieter van der Meulen

Niemand twijfelt meer of we circulair moeten, de vraag is hoe. De vijf regionale verenigingen van VNO-NCW geven op 31 oktober met de tweede bijeenkomst rondom circulariteit antwoord op deze vraag. Heineken biedt met Groene Cirkels een platform, waar ondernemers, overheden en kennisinstellingen kunnen aanhaken om hun eigen duurzame doelstellingen te combineren met de gemeenschappelijke vergroeningsambities. Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW, hecht veel belang aan de circulaire ontwikkeling en maakt speciaal tijd vrij in zijn agenda om de bijeenkomst te openen. De Boer ziet de bijeenkomst als een blauwdruk om ‘massa te creëren’ voor circulaire projecten. “Heineken, een echt Nederlands vlaggenschipbedrijf, zoekt de verbinding met bedrijven en kennisinstellingen om hun vragen te beantwoorden. Ondernemers gaan voor businesskansen en Heineken biedt deze met de Groene Cirkels. Goed voor het klimaat, goed voor Heineken en goed voor het grote aantal ondernemers dat zich kan aansluiten. Bovendien kan Nederland op circulair vlak een voorsprong nemen op de rest van de wereld. De logistieke voorzieningen van ons land zijn van zo’n hoog niveau dat Nederland de wereldwijde koploper kan worden. We moeten zorgen dat het hier niet blijft bij mooie woorden, maar dat het wordt omgezet in waardevolle netwerken en ondernemerschap.”
Op de website groene groeiers staat een app die ondernemers helpt met elkaar in contact te komen rond het thema circulair ondernemen. ​

Zoeterwoude Heineken Groene Groei.jpg
Bekijk de film (1 minuut 43) van de bijeenkomst bij Heineken in Zoeterwoude

Spetterende samenwerking
“Onze CO2 afdruk vertegenwoordigt maar 11 procent binnen de hele keten. Dus willen we echt iets veranderen, moeten we samenwerken,” stelt Jan Kempers, directeur Sustainable Development van Heineken Nederland. “De transitieopdracht ligt voor ons allemaal. Om de samenwerking te structureren, hebben wij het model van de Groene Cirkels ontwikkeld waar iedereen makkelijk toe kan treden en ook een stap kan zetten in de eigen ontwikkeling. Deze strategie, daar spettert de samenwerking vanaf.” Han Weber, gedeputeerde van Zuid-Holland, benadrukt het succes van de formule en ziet daar een vernieuwend principe aan ten grondslag liggen. “Eerst keken ondernemers naar de overheid en andersom om te zien wie het eerst in beweging ging komen. Nu zijn we echt partners. De initiatieven leveren heel veel op. De samenwerking in de hele keten in onstuitbaar.”

Direct matchen
De effectiviteit van Groene Cirkels blijkt wanneer drie projecten worden uitgelicht en pitches worden gegeven over andere duurzame concepten. “Heineken ambieert een volledig groene logistieke corridor, zodat onze producten klimaatneutraal kunnen worden vervoerd,” vertelt Kempers. Heineken vervoert maar liefst 200 containers per dag van Zoeterwoude naar de Rotterdamse haven. Op de oproep wie bij kan dragen aan de realisatie van een groene corridor reageert Jacco van der Burg, die met ENGIE​ elektrisch rijden kan faciliteren door het plaatsen en onderhouden van laadstations.

Koos Biesmeijer, werkzaam bij biodiversiteitcentrum Naturalis en hoogleraar in Leiden, prijst de samenwerking tussen mensen, maar ziet ook de noodzaak tot samenwerking met de natuur. “Natuur is een integraal onderdeel van onze economie en maatschappij en biedt talloze innovatieve oplossingen voor menselijke vraagstukken. Bij ‘biomimicry’ wordt inspiratie gehaald uit natuurlijke processen. De natuur heeft in miljoenen jaren ontwikkeling en evolutie oplossingen gevonden voor soortgelijke problemen waar wij nu mee te maken hebben.”

Ook de pitch van Ton van Oostwaard van projectbureau ‘MyEarth Futureproof’ blijkt een schot in de roos. De Ecorridor gaat uit van groen langs de wegen te plaatsen, speciaal plantmateriaal dat fijnstof en CO2 afvangt en terug het ecosysteem brengt. Om de planten verder te ontwikkelen, kunnen de planten geadopteerd worden. Marcel Grit van de Roelofs Groep stelt een halve hectare braakliggend terrein ter beschikking, waarmee direct de stap naar verdere ontwikkeling en realisatie is gezet.

Rogier van der Sande, dijkgraaf van Hoogheemraadschap Rijnland, roept op de kennis die zij in huis hebben beter en effectiever te gebruiken. “De waterschappen vormen ideale proeftuinen voor innovaties op het gebied van water. Kijk ook op je bedrijventerrein welke mogelijkheden bestaan tot klimaatadaptie.” Heineken heeft het goede voorbeeld gegeven bij de brouwerij in Zoeterwoude, waar bestrating is vervangen door gras en bloemen, groen in plaats van grijs.

Aansluitend gaan de pitchers met dozen door de zaal om kaartjes op te halen, een handreiking die massaal tegemoet wordt getreden. Kempers besluit met wat het betekent om mee te doen met Groene Cirkels projecten. “Deelname aan Groene Cirkels betekent een wereld van vrijwilligheid. Iedereen die participeert bepaalt zijn eigen agenda en kan zelf groeien. De enige voorwaarde is dat er overlap bestaat met de maatschappelijke uitdagingen waarvoor wij allen staan.”

Bekijk de matches die op de bijeenkomst tot stand zijn gekomen

Transitiecoach Esther de Haan is mediator bij de groene cirkelprojecten van Heineken en schreef het managementboek: Transities van sectoren. Systeemleren als succesfactor.

BNR Nieuwsradio over de bijeenkomst bij Heineken in Zoeterwoude

Wilt u meer weten over initiatieven op het gebied van groene groei? 
Bekijk de website groene groeiers of lees over het netwerk Groene Groeiers

Bekijk de fotoreportage​

Lobbypunten