Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Lobby  >  Bereikbaarheid  >  Infrastructuur

Skip Navigation Linksblankenburgtunnel

Infrastructuur | Blankenburgtunnel
Ontsluiting Tweede Maasvlakte

De Blankenburgtunnel moet op korte termijn worden aangelegd. Dit geeft een impuls aan de bereikbaarheid van de Rotterdamse Haven, de nieuwe Tweede Maasvlakte en de Greenport Westland-Oostla​nd.
De Blankenburgtunnel zorgt voor:

  • betere doorstroming in de Beneluxtunnel en minder filedruk rond Rotterdam;
  • betere bereikbaarheid Greenport Westland/Oostland;
  • Spijkenisse uit isolement;
  • betere bereikbaarheid Voorne-Putten bij calamiteiten;
  • minder filedruk op A15.​
 
Ik vind dit standpunt...




 

​In 2009 werd in het beleidsplan Rotterdam Vooruit vastgesteld dat een Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO) noodzakelijk is om de Rotterdamse regio bereikbaar te houden. De tunnel verbindt de A15 met de A20. Twee mogelijkheden lagen op tafel, de Blankenburgtunnel en de Oranjetunnel. VNO-NCW West heeft gepleit voor een Blankenburgtunnel, want de tunnel is broodnodig voor de bereikbaarheid van de Rotterdamse Haven, de nieuwe Tweede Maasvlakte en de Greenport Westland-Oostland. In december 2011 heeft Minister Schultz uitgesproken de Blankenburgtunnel te willen aanleggen. Hierna is er nog veel weerstand van lokale politieke partijen, omwonenden en natuurinstanties geweest en is de Blankenbrugtunnel zelfs controversieel verklaard met het vallen van het kabinet Rutte in 2012. In het regeerakkoord van Rutte II hebben de PvdA en de VVD besloten de tunnel aan te leggen.
 
Meer informatie: Geordie Kooiman
 
Lobbypunten