Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/NieuwsFoto/180927%20Art%20The%20Hague.jpg
Creativiteit is een keuze
Datum: 30-09-2018

“Alles kan ter inspiratie dienen. Het slechtste en meest vergezochte idee kan, door een beetje opzij te stappen, indirect een geniaal inzicht bieden.” Voor performance kunstenaar Maarten Bel is creativiteit vooral een kwestie van buiten de gebruikelijke kaders stappen en niet te snel oordelen over wat goed of slecht is. Tijdens de bijeenkomst van VNO-NCW regio Den Haag deelt hij op interactieve wijze zijn visie.

Tekst: Pieter van der Meulen

Kunst ontmoet ondernemerschap bij Art The Hague in de Fokker Terminal. Leden van VNO-NCW regio Den Haag zijn te gast bij de kunstbeurs aan de Binckhorst en krijgen een kijkje in de enerverende wereld van de hedendaagse kunst. Ook maken zij kennis met de nieuwe regiomanager van VNO-NCW regio Den Haag en VNO-NCW Rijnland, Maik Mandemaker.


Kunst centraal
“Na het Miljoenenontbijt van vorige week is dit mijn tweede event. Ik hoop natuurlijk de komende tijd het netwerk te vergroten en versterken,” trapt Mandemaker de bijeenkomst af. De introductie van de nieuwe regiomanager blijkt de opmaat naar een gevarieerd programma. Axel Lemmens, directeur van Art The Hague, geeft achtergrondinformatie over de kunstbeurs. “Tijdens deze zesde editie van Art The Hague proberen we het karakter van Den Haag duidelijk door te laten klinken in de galerij. Kenmerk daarvan is steeds meer internationale invloeden, typisch Haags, en tegelijkertijd toegankelijk blijven voor iedereen. Met een breed programma willen we het kunstklimaat versterken. Hoewel we een goede economische tijd beleven, blijft de kunstsector achter. Daar kan je over klagen, maar met Art The Hague proberen we juist mee te groeien door de kunst centraal te stellen en zoveel mogelijk groepen uit de samenleving te betrekken.”

Artistiek en zakelijk
De kunstwereld en het bedrijfsleven kennen veel raakvlakken, stelt Richard van den Brink. De eigenaar en oprichter van Global Factories, een wereldspeler in de gezondheidszorg, vertelt dat het ondernemerschap van jongs af aan in zijn bloed heeft gezeten. “Altijd heb ik dingen willen maken die mensen willen hebben. Eigenlijk ben ik altijd aan het uitvinden en daarvoor zijn creatieve vaardigheden nodig. Ons motto met Global Factories is ‘We make Medicine Distribution Safer’. De farmaciewereld is af en toe behoorlijk ongeorganiseerd. Wij hebben samen met de Zweedse overheid een machine ontwikkeld om medicijnen te herkennen. Eigenlijk heb ik weinig affiniteit met de farmacie, maar vanuit technische kennis hebben we de markt professioneler en veiliger gemaakt. Daarnaast heb ik jarenlang Art The Hague gesponsord door het eerste werk te kopen. Samenwerking tussen kunst en de zakenwereld is van groot belang.” De brug tussen artistiek en zakelijk wordt verder benadrukt door Remko van der Weerd, Head of Audio bij Primephonic. “Wij zijn Spotify voor klassieke muziek. Streaming diensten voor klassiek zijn zwaar ondervertegenwoordigd. Met Primephonic willen we de klassieke muziek, die de afgelopen jaren in zwaar weer heeft gezeten, er weer bovenop te helpen. We zijn pas net begonnen en momenteel enkel actief in Engeland en de VS maar zijn van plan enorm te groeien en nog dit jaar ook de Nederlandse markt te bestormen. Wij onderscheiden ons door een groot, duidelijk en aantrekkelijk aanbod en door het bieden van kwaliteit. Om te kunnen genieten van klassieke muziek moet je voor hoge kwaliteit gaan.”

Creatief denken
“Bekijk het eens van een andere kant, zet je aannames opzij en wees je bewust van je eigen vooroordelen.” Maarten Bel is een multidisciplinair kunstenaar die vrijwel alle gebieden van de moderne kunstwereld gebruikt bij zijn werk. Maar vandaag staat zijn boodschap centraal: creatief denken kun je leren. “Een paar tips zijn voldoende om je denkwijze creatiever en daarmee effectiever te maken. De belangrijkste tip is niet te snel te oordelen. Alles kan ter inspiratie dienen. Het slechtste en meest vergezochte idee kan, door een beetje opzij te stappen, indirect een geniaal inzicht bieden.” Ter illustratie geeft Bel de aanwezigen de opdracht een groene, duurzame innovatie te bedenken voor Art The Hague 2019 en om onorthodoxe ideeën vooral niet te snel te verwerpen. In vijf minuten blijkt dat de leden van VNO-NCW regio Den Haag meer dan in staat zijn in korte tijd tot creatieve oplossingen te komen. Of bezoekers volgend jaar inderdaad hun entree kunnen betalen door een plant mee te nemen of de beurs vanaf de bank thuis kunnen bezoeken door een virtual reality bril zal moeten blijken, maar de boodschap is duidelijk: iedereen is creatief.

Afsluitend wordt een rondleiding langs de galerijhouders op Art The Hague verzorgd en wordt nagepraat tijdens de borrel, die door het interactieve karakter van het programma extra ontspannen lijkt.

Fotoreportage

Bijlagen
Deel artikel