Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Doelgroepnetwerk  >  Vrouwennetwerk  >  

Skip Navigation LinksStart

Groei!

Vrouwelijk ondernemerschap stimuleren, zakelijke én persoonlijke groei acceleren. Daarvoor staan een actief bestuur en betrokken werkgroepen van het VNO-NCW VrouwenNetwerk. Ambitieuze vrouwen worden lid. Bewust klein blijven is uit!

Regionieuws
Jezelf zijn

​Personal branding is succesvol als je jezelf bent. Hoe simpel is dat. In de praktijk valt het toch tegen, kregen leden van het VNO-NCW VrouwenNetwerk te horen bij Boom Chicago in Amsterdam.

lees meer
Dinsdag 3 Oktober 2017
​Volleybal op je afdeling, basketbal in de boardroom

Personal branding is succesvol als je jezelf bent. Hoe simpel is dat. In de praktijk valt het toch tegen, kregen ruim veertig vrouwelijke ondernemers te horen. Deze leden van het VNO-NCW VrouwenNetwerk waren op 2 oktober 2017 bijeen in het improvisatietheater Boom Chicago in Amsterdam. 

Door Annemarie van Oorschot

“Mannen profileren zich beter dan vrouwen.” Damaris Beems gooit samen met haar zakenpartner Joris van Roessel direct de knuppel in het hoenderhok. Hun communicatiebureau 7N60 is gespecialiseerd in personal branding en coaching en heeft al veel CEO’s uit het bedrijfsleven mogen ontvangen. “Vrouwen hebben in hun opvoeding geleerd dat ze dienstbaar en bescheiden moeten zijn. En ze krijgen de vraag: hoe wil je een leidinggevende baan combineren met het moederschap. Dus maken zij zich altijd kleiner dan ze zijn, geven de credits aan het team. Niet doen!”

Volgens Beems en Van Roessel maak je het verschil door jezelf te zijn.  Daarvoor is het belangrijk dat je weet wat je gevormd heeft, privé en in het professionele leven. En je moet op zoek gaan naar je blinde vlekken. Dat zijn de dingen die je goed kan. Roep je uit: “Ja, dat kan toch iedereen!”, dan heb je een blinde vlek te pakken. Nee dus, dat kan níét iedereen.

Sorry pa
Een van de directeuren waarover 7N60 zich heeft ontfermd, is Sonja Schasfoort (46). Schasfoort groeide op in een ondernemersfamilie in Twente. “Tussen de elektriciens en de loodgieters, allemaal mannen, want mijn vader had een installatiebedrijf.” Na haar studie bedrijfskunde in Groningen werkte ze twaalf jaar in loondienst bij de olieconcerns ExxonMobil en Argos. “Op mijn eerste sheet van de power-pointpresentatie die ik bij 7N60 moest maken, staat: Sorry pa. Ik startte geen bedrijf. Toch lijk ik op hem. Als iets staat, ben ik weg. Ik wil net als mijn vader mijn eigen ding doen.”

In 2008 stapte Schasfoort over naar uitzendbureau USG People en klom op tot vice-voorzitter. Onlangs besloot ze opnieuw het roer om te gooien. Over enkele weken gaat haar organisatieadviesbureau Limpid & Co live, dat ze samen met een compagnon heeft opgezet en waarmee ze al opdrachten in het buitenland heeft verworven. Limpid staat voor helder, transparant en eenvoud. De reactie van haar moeder was veelbetekenend: ‘Met het karakter van je vader snap ik niet dat jij het zo lang in loondienst hebt volgehouden.’  

Anky van Grunsven-management
Vijf jaar geleden stelde een mediatrainer Schasfoort de vraag: Welke leider ben jij? Ze antwoordde: “Ik doe maar wat”, en kreeg de volle laag. Een ontdekkingstocht naar ‘zichzelf zijn’ volgde. In die tijd zei een collega: ‘Je bent raar. Je voert Anky van Grunsven-management. Je komt binnen met een lach. Een duwtje hier een rukje daar. Wat en hoe zien we niet, maar we winnen wel de gouden medaille.’
“Ik hanteer inderdaad geen zweep, tenzij iemand mij belazert”, erkent Schasfoort. “Boos worden vind ik nutteloos.” Inmiddels weet ze wél welke leider ze is. “Ik werk aan vertrouwen, dat is nodig om een organisatie te kunnen transformeren. Ik vind het belangrijk oordeel loos te zijn en mensen te accepteren zoals ze zijn. Humor helpt te relativeren. Hiermee kun je je redden in rotsituaties. En als ik op stap ga, doe ik het licht uit. Ik ben heel doelgericht.”

Volleybal
Geïnspireerd door het verhaal van Schasfoort gaan de vrouwelijke ondernemers twee aan twee in gesprek over de vraag wat hen in hun jeugd heeft gevormd. De carrières en leiderschapsstijlen blijken behoorlijk beïnvloed te zijn door de ervaringen in de jeugd. Ondertussen blijft het zweepje de gemoederen bezighouden. Hoe kun je je zonder zweepje staande houden als de pikorde in de top er wel door bepaald wordt? Schasfoort stapt over op een andere metafoor. “Ik heb gesprekken gevoerd met jonge vrouwen op leidinggevende functies. Die wilden vooral vrouw zijn. Maar je kunt geen volleyballer in een basketbalteam zijn. Je kunt op je eigen afdeling de volleybalregels invoeren, maar op directieniveau zul je je moeten aanpassen aan de basketbalregels. Totdat er meer vrouwen in de directie komen, dan volgen de volleybalregels vanzelf. Doe af en toe net of je het zweepje gebruikt. En steun elkaar.  Het komt nog al eens voor dat een vrouw een idee oppert in een vergadering en dat de mannen daar overheen praten. Roep ze dan tot de orde en herhaal dat idee.” 

Klik hier​ voor de fotoreportage.

Regionieuws
Ga je mee naar IJsland?
Vrouwelijke ondernemers en topmanagers van Nederland, gaan jullie mee naar IJsland? Je kunt je aanmelden tot 14 oktober a.s. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar! ​IJsland staat op de 1e plaats in de wereldranglijst als het gaat om gender gelijkheid. Tijdens deze reis gaan we bekijken wat we kunnen leren van de IJslandse aanpak.
lees meer
Donderdag 28 September 2017
Vrouwelijke ondernemers en topmanagers van Nederland, gaan jullie mee naar IJsland? 

 
Je kunt je aanmelden tot 14 oktober a.s. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar!

 
Op het programma staan ontmoetingen met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en de politiek. Daarnaast willen we ook zakelijke mogelijkheden verkennen. De IJslandse economie is - na een grote bankencrisis - weer booming en het land heeft een uniek perspectief op duurzame energie. Uit ervaring weten we dat een dergelijke reis ook nog eens leidt tot het leggen van nieuwe contacten en verbindingen, boeiende discussies en samenwerking. 

 
IJsland staat op de 1e plaats in de wereldranglijst als het gaat om gender gelijkheid. Dit betekent dat IJsland het beter doet dan Nederland. Tijdens deze reis gaan we bekijken wat we kunnen leren van de IJslandse aanpak rondom de thema’s vrouwelijk ondernemerschap en gender gelijkheid. We nodigen je dan ook van harte uit om mee te gaan op deze inspirerende reis.

 
Kijk voor meer informatie op www.handelsroute.nl/IJS2018

 
Regionieuws
Even voorstellen

Op 5 september zijn er twee nieuwe bestuursleden aangetreden tot het bestuur van het VrouwenNetwerk: Elvira Bos en Fauzia Mahomed Radja. We stellen ze graag even aan je voor!

lees meer
Woensdag 6 September 2017
Elvira Bos, team lead Mediarelaties & Public affairs bij VIVAT
Bestuurslid VNO-NCW VrouwenNetwerk, portefeuille Communicatie

Elvira Bos (35), bestuurslid met de portefeuille communicatie: "Ik heb veel zin om mij in te zetten voor (de leden van) het VrouwenNetwerk. De discussie over vrouwen aan de top, vrouwelijk ondernemerschap en diversiteit volg ik al vele jaren, ik kan niet wachten om mijn bijdrage te leveren. Ik zie veel kansen voor het Netwerk op het gebied van communicatie, door goede inzet van de beschikbare communicatiemiddelen, bredere zichtbaarheid en het aanscherpen van de kernboodschap en standpunten. 

Zakelijk gezien ligt mijn hart al tien jaar bij de communicatie. Na het opdoen van ervaring binnen meerdere disciplines, waaronder PR (bureau) en brand management (Red Bull), houd ik mij het liefste bezig met externe communicatie. Met name woordvoering, reputatie- en stakeholdermanagement en Public Affairs. Daar ben ik dan ook dagelijks mee bezig als team lead Mediarelaties & Public Affairs bij VIVAT. VIVAT is een van de grootste verzekeraars en verantwoorde vermogensbeheerders van Nederland, bekend van onder meer Zwitserleven en Reaal. 

Thuis wachten drie lieve dochters op mij, samen met een ondernemende man. Daarnaast houd ik van yoga, reizen, eten met vrienden en lezen.

Graag tot ziens op een van de bijeenkomsten!"
















Fauzia Mahomed Radja, directeur FM Consultancy
Bestuurslid VNO-NCW VrouwenNetwerk, portefeuille Marketing

Nice to meet you! Mijn naam is Fauzia Mahomed Radja, 34 jaar en woonachtig in het bruisende Rotterdam. Ik heb een bedrijfskundige achtergrond (Management, Economie & Recht) en ben vanaf 2011 directeur bij FM Consultancy. Wij ondersteunen ondernemers (starters, ZZP-ers en MKB-bedrijven) op het gebied van strategisch management. Wij adviseren en ondersteunen organisatie in hoe zij hun korte, midden en lange termijn doelen effectief en efficiënt kunnen realiseren. Marketing & Sales, Office Management en HR-vraagstukken zijn onze specialismen. Onze slogan is dus ook 'Zonder strategie, geen groei'.

Mijn diverse ondernemersactiviteiten hebben mij in 2015 een plek opgeleverd in De Kleurrijke Top 100, de lijst van invloedrijke en kleurrijke Nederlanders en een nominatie in de Opzij Top 10 en Viva400 Award. Gedurende mijn carrière ben ik met vele ondernemers in contact gekomen. Wat me opviel is dat ze altijd wel op zoek zijn naar nieuwe contacten en kennis. Kennis zodat ze konden groeien op persoonlijk niveau, maar ook met hun bedrijf.

Door mijn bestuursfunctie bij het VrouwenNetwerk kan ik een actieve bijdrage leveren aan deze thema’s. De missie van het VrouwenNetwerk ‘Vrouwelijk ondernemerschap stimuleren en zakelijke en persoonlijke groei accelereren’ is juist in deze tijd zo belangrijk en verdient de nodige aandacht. Vrouwelijke ondernemers kunnen bij VNO-NCW met andere ondernemers sparren en hun ervaringen uitwisselen, op deze wijze kan er een heel sterk waardevol netwerk worden gecreëerd wat weer ten goede komt van het bedrijf.

Door mijn kennis, ervaring en netwerk hoop ik een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de doelstellingen van het VrouwenNetwerk om vrouwelijke ondernemers te inspireren en in beweging te zetten om met hun zakelijke en persoonlijke groei aan de slag te gaan. Mijn portefeuille bij VNO-NCW is het op de kaart zetten van het VNO-NCW VrouwenNetwerk, zowel regionaal als landelijk, en het aantrekken van nieuwe leden.

Als ik niet in Rotterdam ben, dan ben ik deze wereld aan het ontdekken. Mijn reislust heeft me al 43 mooie landen laten zien en er staan nog meer op de planning. Mocht je me persoonlijk willen spreken dan sta ik zeker open voor een kennismaking. Tot op de bijeenkomsten. ​

8bf31729-6232-4801-ac3b-05ad8fddd5db
Nieuwe leden
Martine (M.) van Hoff
DEN HAAG|Tempo-Team Groep B.V.
Marieke (M.) van Schaik
AMSTERDAM|Nationale Goede Doelen Loterijen NV
Social Media
Dáárom ben ik lid!
"Ik vind het fijn om bij de bijeenkomsten van het Vrouwennetwerk met een groep vrouwen de moeilijkere kanten van het ondernemen te bespreken."

Bernadette Bijman
Directeur-eigenaar Rubens Kwekerijen
Dáárom ben ik lid!
"Meer diversiteit aan leden"

Fauzia Mahomed Radja
Directeur FM Consultancy
Dáárom ben ik lid!
"Binnen VNO-NCW West is een dynamisch en ambitieus vrouwennetwerk actief."

Tatjana Romanyk
Directeur-eigenaar Aptitude Health, educatie en advies oncologie
Dáárom ben ik lid!
"De toegevoegde waarde is dat ik met ondernemers kan sparren over waar je als ondernemer tegenaan loopt."

Elly de Knikker
Directeur-eigenaar reclame- en communicatiebureau Graficelly, gevestigd in Reeuwijk

 Video

Guts & Glory, hét topvrouwenevent in Nederland