Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Doelgroepnetwerk  >  Vrouwennetwerk  >  

Skip Navigation LinksStart

Groei!

Vrouwelijk ondernemerschap stimuleren, zakelijke én persoonlijke groei acceleren. Daarvoor staan een actief bestuur en betrokken werkgroepen van het VNO-NCW VrouwenNetwerk. Ambitieuze vrouwen worden lid. Bewust klein blijven is uit!

Regionieuws
Vrouwen, ga internationaal ondernemen!

​Relatief weinig vrouwen ondernemen internationaal, blijkt uit onderzoek van VNO-NCW en MKB Nederland. Tijdens de bijeenkomst op 30 januari stuitte dit gegeven op onbegrip bij de leden van het VNO-NCW VrouwenNetwerk.

lees meer
Dinsdag 31 Januari 2017

Relatief weinig vrouwen ondernemen internationaal, blijkt uit onderzoek van VNO-NCW en MKB Nederland. Tijdens de bijeenkomst op 30 januari stuitte dit gegeven op onbegrip bij de leden van het VNO-NCW VrouwenNetwerk. De internationale sfeer van het Rotterdamse filmfestival IFFR, waar de vrouwelijke ondernemers bijeen kwamen, inspireerde ze tot het verleggen van de grens.

Door Annemarie van Oorschot

Eind 2015 was slechts 10 procent  vrouw van de Nederlandse ondernemers die mee op handelsmissies gaan. Voor minister Ploumen van Buitenlandse Handel reden om in te grijpen. Ze voerde vorig jaar een korting in voor vrouwelijke ondernemers. Die mogen nu voor de helft van de prijs mee. En dat werkt! Binnen een half jaar steeg het aantal vrouwen op handelsmissies fors, naar 25 procent.

Dagvoorzitter Marieke Westgeest, directeur-eigenaar van Markenizer, een juridisch adviesbureau voor bescherming van onder meer merken en octrooien, en lid van VNO-NCW Rotterdam, opent de bijeenkomst van het VNO-NCW VrouwenNetwerk met foto’s uit haar privéverzameling. Een selfie met een Chinese relatie voor een Hollandse molen, een selfie met Amerikanen in Dallas, foto’s in Aziatische en Europese landen; Westgeest reist veel en daarvan geniet ze. “Internationaal ondernemen is leuk, kennisdelen met mensen uit andere culturen leerzaam”, zegt ze enthousiast.

Onderzoek
Westgeest behoort tot de minderheid van vrouwelijke ondernemers met een international oriëntatie. Dat blijkt uit het onderzoek van studente Demi Zwarteveld van de Haagse Hoge School in opdracht van VNO-NCW en MKB Nederland en het VNO-NCW VrouwenNetwerk. Louise Beduwé, manager van het VrouwenNetwerk, presenteert de belangrijkste resultaten:

1. Van het aantal Nederlandse ondernemers is 33 procent vrouw. Dit aandeel stijgt. De meeste vrouwelijke starters zijn zzp’er;
2. Van de 33 procent vrouwelijke ondernemers is 25 procent internationaal actief;
3. Relatief veel vrouwen werken in sectoren die zich uitsluitend richten op de Nederlandse markt, zoals de gezondheid- en welzijnssector.

Onderzoeker Zwarteveld doet zes aanbevelingen om het aandeel van vrouwen in het internationaal ondernemen te vergroten. De belangrijkste is het vereenvoudigen van de ‘eerstelijnshulpverlening’. Handelsmissies, voorlichtingsbijeenkomsten, financiële ondersteuning, er zijn talloze activiteiten om de export te bevorderen, ze zijn ook allemaal on line te vinden, maar samen vormen ze een doolhof. Meer samenwerking tussen publieke en private instellingen is nodig om de dienstverlening aan vrouwelijke ondernemers met internationale ambitie te verbeteren.

Toegevoegde waarde
Van de bijna 50 deelnemers aan de bijeenkomst onderneemt eenvijfde internationaal. Een enkeling is mee op handelsmissies geweest. Een van hen zegt dat de toegevoegde waarde van een missie niet te berekenen valt. “Je moet het zien als een investering op de lange termijn, waarbij de groep waarmee je op missie gaat minstens zo belangrijk is voor je zakelijke netwerk als de overheden en bedrijven  waarmee je in het buitenland kennismaakt.” Een ander merkt op dat het werk pas na de missie begint. Een succesvolle ondernemer moet na thuiskomst zelf de toegevoegde waarde creëren.

IFFR
Hoewel Janneke Staarink, zakelijk directeur IFFR, opereert in een international omgeving en een beursvloer faciliteert waar producers en filmmakers uit alle landen van de wereld zakendoen, benadrukt zij de relatie met Rotterdam. “Rotterdam is een diverse stad. Daarom past IFFR hier. We willen de stad meer bij het festival betrekken. Iedere Rotterdammer moet het ook zíjn festival vinden. Elk Rotterdams kind moet minstens eenmaal in zijn jeugd een film op het festival hebben gezien.”

IFFR vertoont niet alleen international films, waarvan de meeste overigens nooit  in de gewone bioscoop zullen draaien, maar beheert ook het Hubert Bals Fund dat de productie van al meer dan duizend films mogelijk gemaakt heeft. “Een mooi voorbeeld vind ik Wadja, over een meisje in Saoudie-Arabië dat wil leren fietsen, terwijl dat in haar land bij wet verboden is”, aldus Staarink.

Hoge hakken
Amra Baksic Camo, producent uit Bosnië Herzegovina, strijdt voor een betere positie van de vrouw in de filmwereld. “In hoeveel van je favoriete films heeft een vrouw een inhoudelijke, grote karakterrol? “ vraagt ze aan de ondernemers. “In veel films praten vrouwen niet of babbelen ze uitsluitend over mannen.” Baksi Carno vertelt dat in haar beginjaren ze zich druk maakte over welke kleding ze moest aantrekken om er​ goed uit te zien. Ze was dolblij met het statement van Julia Roberts die op blote voeten de rode loper in Cannes betrad. “Zij reageerde daarmee op de weigering van een actrice het jaar daarvoor, omdat zij geen schoenen met hoge hakken aan had. En dit speelt in 2015! Realiseren jullie dat. Zo recent. De filmwereld is nog steeds een mannenwereld!””

Juist op dat moment gaan aan beide zijden van de zaal de deuren open en treden twee mannen binnen, een fotograaf en verslaggever van IFFR. Grote hilariteit onder de vrouwelijke ondernemers. De mannen glimlachen even onzeker, maar gaan dan toch onverstoorbaar aan het werk. Na de netwerkborrel wacht La Reconquista, een Spaanse film over een romantische jeugdliefde. De vrouwelijke hoofdrol is gelukkig een karakterrol.

Klik voor het onderzoek ‘Internationaal Ondernemen’ hier
www.iffr.com
https://iffr.com/nl/2017/films/la-reconquista

Download de app IFFR Unleashed en bekijk 10 films.

Regionieuws
Vacature: Bestuurslid Vrouwen Netwerk

​Het VNO-NCW VrouwenNetwerk is op zoek naar een nieuw bestuurslid. In het bestuur is er een vacature voor de portefeuille Fondsenwerving.

lees meer
Dinsdag 1 November 2016
Het VNO-NCW VrouwenNetwerk is op zoek naar een nieuw bestuurslid. In het bestuur is er een vacature voor de portefeuille Fondsenwerving.​

Het bestuur bestaat uit 6 bestuursleden die elk hun eigen portefeuille beheren. Zij worden ondersteund vanuit VNO-NCW West door de manager en medewerker van het VrouwenNetwerk.

De focus van het VrouwenNetwerk ligt op het stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap en het accelereren van zakelijke en persoonlijke groei. We willen een aantoonbare bijdrage leveren aan de groei van bedrijven van vrouwelijke ondernemers en aan het doorgroeien van vrouwelijke managers naar de top.

Bekijk hier de vacature voor de portefeuille Fondsenwerving

Je kunt tot en met 16 november solliciteren naar deze functie. Reacties zien wij graag schriftelijk tegemoet, via: vrouwennetwerk@vno-ncwwest.nl o.v.v. 'vacature bestuurslid VNO-NCW VrouwenNetwerk- Fondsenwerving'.
Regionieuws
Romanyk Etnische Zakenvrouw 2016

​Tatjana Romanyk, dga Aptitude Health en lid van VNO-NCW Den Haag, is zaterdag uitgeroepen tot Etnische Zakenvrouw 2016. Zij was ook betrokken bij de oprichting van het VNO-NCW VrouwenNetwerk in 2010.

lees meer
Dinsdag 1 November 2016

​Tatjana Romanyk, dga Aptitude Health en lid van VNO-NCW Den Haag, is zaterdag uitgeroepen tot Etnische Zakenvrouw 2016. Zij was ook betrokken bij de oprichting van het VNO-NCW VrouwenNetwerk in 2010 en tot voor kort lid van het bestuur.
Lees meer

e487213e-d0f2-43f6-a624-69eaf2644fa4
Nieuwe leden
Rohany (R.) Amat
ROTTERDAM|Rotterdamse Mobiliteit Centrale RMC B.V.
Liliane (L.M.E.M.) Limpens BICT
AMSTERDAM|DollsVilla Global BV
Social Media
Dáárom ben ik lid!
"Binnen VNO-NCW West is een dynamisch en ambitieus vrouwennetwerk actief."

Tatjana Romanyk
Directeur-eigenaar Aptitude Health, educatie en advies oncologie
Dáárom ben ik lid!
"Meer diversiteit aan leden"

Fauzia Mahomed Radja
Directeur FM Consultancy
Dáárom ben ik lid!
"De toegevoegde waarde is dat ik met ondernemers kan sparren over waar je als ondernemer tegenaan loopt."

Elly de Knikker
Directeur-eigenaar reclame- en communicatiebureau Graficelly, gevestigd in Reeuwijk
Dáárom ben ik lid!
"Ik vind het fijn om bij de bijeenkomsten van het Vrouwennetwerk met een groep vrouwen de moeilijkere kanten van het ondernemen te bespreken."

Bernadette Bijman
Directeur-eigenaar Rubens Kwekerijen

 Video

Guts & Glory, hét topvrouwenevent in Nederland