Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Doelgroepnetwerk  >  Vrouwennetwerk  >  

Skip Navigation LinksStart

Groei!

Vrouwelijk ondernemerschap stimuleren, zakelijke én persoonlijke groei acceleren. Daarvoor staan een actief bestuur en betrokken werkgroepen van het VNO-NCW VrouwenNetwerk. Ambitieuze vrouwen worden lid. Bewust klein blijven is uit!

Regionieuws
Zonder strategie, geen groei!

​“Om als bedrijf succesvol te blijven, is het cruciaal je doelstellingen te bewaken en tussentijds te evalueren.” Tijdens de bijeenkomst van het bespreken directeur Moara Daniëls en consultant Fauzia Mahomed Radja een ondergesneeuwd element van ondernemen: strategie!

lees meer
Donderdag 9 November 2017
​“Om als bedrijf succesvol te blijven, is het cruciaal je doelstellingen te bewaken en tussentijds te evalueren.” Tijdens de bijeenkomst van het VNO-NCW VrouwenNetwerk bij Daniëls Openhaarden bespreken eigenaar Moara Daniëls en consultant Fauzia Mahomed Radja een ondergesneeuwd element van ondernemen: strategie!

Door Romy Koreman en Pieter van der Meulen

“Een schop onder de kont – soms hebben zelfs ondernemers dat nodig.” Caroline van Reenen, voorzitter van het VNO-NCW VrouwenNetwerk, schetst in haar welkomstwoord een herkenbaar fenomeen: in de dagelijkse drukte van e-mails beantwoorden en brandjes blussen, vergeten ondernemers hun organisatie met een helikopterblik te bekijken. Daardoor wordt voorbij gegaan aan het belang van strategie voor succesvol ondernemen. Op de bijeenkomst ‘Zonder strategie, geen groei’ op 6 november illustreren Fauzia Mahomed Radja en Moara Daniëls aan de hand van hun eigen samenwerking hoe een goed uitgekiende bedrijfsstrategie de weg is naar een vruchtbare toekomst. 

Kracht van digitaal 
Moara Daniëls, directeur van familiebedrijf Daniëls Openhaarden, opent de deuren van haar prachtige showroom in Rotterdam voor de leden van het Vrouwennetwerk. Tussen knusse vuurtjes en luxe meubilair vertelt ze over haar samenwerking met Fauzia Mahomed Radja: “Na een aantal ontmoetingen zijn we gaan zitten om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Inmiddels hebben we genoeg aan een half woord en weten we precies wat we aan elkaar hebben.” Fauzia Mahomed Radja is directeur van FM Concultancy en helpt bedrijven met hun strategisch management: “Strategie is mijn kindje, mijn core, ik adem en leef het!” Mahomed Radja en Daniëls werken inmiddels drie jaar samen en hebben verschillende positieve, strategische veranderingen gerealiseerd. “Mijn belangrijkste uitdaging was dat de online zichtbaarheid van de onderneming moest worden vergroot,” vertelt Daniëls. Digitale presentatie van je bedrijf is een terugkerend thema tijdens de bijeenkomst. “Je kunt tegenwoordig echt niet meer ondernemen zonder sterke online aanwezigheid,” stelt Mahomed Radja. Digitale transformatie staat dan ook op nummer 1 van de strategische pijlers, verder bestaande uit meebewegen met de markt en innovatie, die ze heeft ontwikkeld voor haar klanten. De vragen uit de zaal geven aan dat het een onderwerp is waar veel vrouwelijke ondernemers mee worstelen. Welke media gebruik je? Waar haal je het beeldmateriaal vandaan? “Sociale media zijn zo krachtig.  Het liefst gebruiken jullie alle varianten en zoveel mogelijk!”  

Expertstatus
Enkel met digitale transformatie kom je er niet. Breng in kaart wie je bent en wat je wilt, zo luidt het advies. “Als je niet weet waar je naartoe wil, hoe ga je er dan ooit komen?” Mahomed Radja en Daniëls lieten een SWOT-analyse los op Daniëls’ bedrijf, waardoor diens krachten goed in beeld kwamen. “Moara heeft specifieke expertise binnen haar vakgebied in huis,” zegt Mahomed Radja. “Die expertstatus moet je verstevigen en vooral tonen aan de buitenwereld.” Dus begon Daniëls met het organiseren van seminars waar experts uit aangrenzende branches samenkomen en kennis uitwisselen. “Door een podium te bieden om te inspireren en te informeren, claim je een voortrekkersrol,” aldus Mahomed Radja. Het was even wennen voor Daniëls, die het niet altijd prettig vindt om het middelpunt van de aandacht te zijn. Toch is het voor een bedrijf als het hare belangrijk om een gezicht te hebben. En het werpt zijn vruchten af, beseft ze: “Groei ligt buiten je comfortzone.” 
 
Emotie als leidraad 
Thuis is waar de warmte wacht. Dat zegt Rotterdams stadsdichter Derek Otte in het promotiefilmpje van Daniëls Openhaarden. Het is een uitspraak die past bij de visie van het bedrijf, die pas scherp naar voren is gekomen door de strategie onder de loep te nemen. “Ik neem emotie als leidraad,” zegt Daniëls. “Een product als het mijne heeft te maken met familie, thuis zijn, warmte. Dat is het uitgangspunt.” De strategie van Daniëls Openhaarden inspireert de aanwezige dames om de blik op hun eigen onderneming te werpen. De laatste vraag zet de aanwezigen aan het denken tijdens de borrel: “Wat doe je nog niet om je doelen te bereiken?” 

Bekijk​ de PowerPoint presentatie
Bekijk​ de fotoreportage
Bekijk​ het filmpje van Daniëls Openhaarden

Regionieuws
Vacature: Bestuurslid Vrouwen Netwerk

​Het VNO-NCW VrouwenNetwerk is op zoek naar een nieuw bestuurslid. In het bestuur is er een vacature voor de portefeuille Politiek.

lees meer
Donderdag 2 November 2017
Het VNO-NCW VrouwenNetwerk is op zoek naar een nieuw bestuurslid. Het huidige bestuurslid zit aan het eind van haar bestuursperiode. In het bestuur is er een vacature voor de portefeuille: Politiek.

Dit thema wordt door de leden van het VrouwenNetwerk als een belangrijk onderwerp gezien. Vrouwen en politiek, vrouwen in de politiek, verkiezingen, diversiteit in algemene zin als ook vrouwen aan de top zijn de diverse onderwerpen waar we de afgelopen jaren aandacht aan hebben besteed.

Het bestuur bestaat uit 7 bestuursleden die elk hun eigen portefeuille beheren. Zij worden ondersteund vanuit VNO-NCW West door de manager en medewerker van het VrouwenNetwerk.

De focus van het VrouwenNetwerk ligt op het stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap en het accelereren van zakelijke en persoonlijke groei. We willen een aantoonbare bijdrage leveren aan de groei van bedrijven van vrouwelijke ondernemers en aan het doorgroeien van vrouwelijke managers naar de top.

Tot en met 30 november 2017 kunt u solliciteren naar deze functie.

Taken
Van bestuursleden wordt verwacht:
  • Bijwonen van de bestuursvergaderingen;
  • Een actieve bijdrage leveren aan de groeidoelstelling van het VNO-NCW VrouwenNetwerk en de vereniging VNO-NCW West;
  • Invullen en beheren van de portefeuille Politiek.
Functie eisen
  • Zij moet aantoonbare kennis en ervaring hebben op het gebied van Politiek;
  • Zij heeft affiniteit met politiek en bedrijfsleven en heeft kennis van de politieke processen;
  • Zij heeft aantoonbare bestuurlijke ervaring;
  • Zij beschikt over een relevant netwerk in de politiek en is bereid dit in te zetten;
  • Zij is ondernemer met minimaal 5 fte of manager, lid van het MT of RvB; 
  • Zij heeft een brede maatschappelijke oriëntatie en een relevant netwerk;
  • Zij is in staat voor het VrouwenNetwerk relevante thema’s te herkennen;
  • Zij is een integere persoonlijkheid die onafhankelijk en vernieuwend denkt;
  • Zij is in staat organisaties van het bedrijfsleven, private partijen, maatschappelijke organisaties en overheidspartijen te stimuleren tot samenwerking met het netwerk/ VNO-NCW West;
  • Zij gaat daarbij sterk resultaatgericht te werk, met tegelijkertijd voldoende oog voor de argumenten van anderen;
  • Zij wil een belangrijke bijdrage leveren aan de groei en bloei van het VrouwenNetwerk;
  • Zij levert samen met de andere leden van het bestuur een bestuurlijke bijdrage aan de strategie en doelstellingen van het VrouwenNetwerk;
  • Zij is bereid zich in de actuele thema’s te verdiepen;
  • Zij is (potentieel) lid van VNO-NCW West.
Bedrijfsprofiel
Het VNO-NCW VrouwenNetwerk, onderdeel van VNO-NCW West, stimuleert vrouwelijk ondernemerschap en accelereert zakelijke en persoonlijke groei. Het wil met andere woorden een aantoonbare bijdrage leveren aan de groei van bedrijven van vrouwelijke ondernemers en aan het doorgroeien van vrouwelijke managers naar de top in een bedrijf.

Ondernemers, directeuren-grootaandeelhouders en vrouwen op hoge leidinggevende posities bij grotere werkgevers vormen de basis van het netwerk. Het VrouwenNetwerk is nadrukkelijk geen netwerk van zelfstandigen zonder personeel. Het overgrote deel van de leden heeft meer dan vijf werknemers in dienst. Alle leden zijn actief in het bedrijfsleven in Noord- en Zuid-Holland en hebben groeiambities. 

Om de beoogde groei te realiseren organiseert het VrouwenNetwerk onder meer netwerkbijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten kunnen vrouwelijke ondernemers en topmanagers, die werkzaam zijn in uiteenlopende sectoren, elkaar ontmoeten en op een openhartige manier kennis en ervaring met elkaar delen. Daarnaast organiseert het VrouwenNetwerk ontwikkeling- en intervisietrajecten, waaronder Ondernemerstafels, samen met workshops die gegeven worden door en voor leden. Ook kan er deelgenomen worden aan diverse lobbyprojecten en denktanks van VNO-NCW West. Deze zetten zich in voor langetermijnoplossingen in het ondernemingsklimaat.

Solliciteren
Graag ontvangen wij uiterlijk 30 november 2017 schriftelijk reactie. De sollicitatiegesprekken zullen in de 2e en 3e week van december 2017 plaatsvinden. Schriftelijke reacties kunnen naar: vrouwennetwerk@vno-ncwwest.nl ovv 'Vacature bestuurslid VNO-NCW VrouwenNetwerk - Politiek'.

Voor meer informatie:
Bel of mail rechtstreeks met VNO-NCW West. Contactpersonen: C.M. van Reenen, Voorzitter selectiecommissie, of mevrouw L. Beduwé, Manager VNO-NCW VrouwenNetwerk.

Caroline van Reenen
T: 023 555 27 20
M: 06 51 18 01 75

Louise Beduwé
T: 070 349 08 22
M: 06 11 35 17 13

Regionieuws
Jezelf zijn

​Personal branding is succesvol als je jezelf bent. Hoe simpel is dat. In de praktijk valt het toch tegen, kregen leden van het VNO-NCW VrouwenNetwerk te horen bij Boom Chicago in Amsterdam.

lees meer
Dinsdag 3 Oktober 2017
​Volleybal op je afdeling, basketbal in de boardroom

Personal branding is succesvol als je jezelf bent. Hoe simpel is dat. In de praktijk valt het toch tegen, kregen ruim veertig vrouwelijke ondernemers te horen. Deze leden van het VNO-NCW VrouwenNetwerk waren op 2 oktober 2017 bijeen in het improvisatietheater Boom Chicago in Amsterdam. 

Door Annemarie van Oorschot

“Mannen profileren zich beter dan vrouwen.” Damaris Beems gooit samen met haar zakenpartner Joris van Roessel direct de knuppel in het hoenderhok. Hun communicatiebureau 7N60 is gespecialiseerd in personal branding en coaching en heeft al veel CEO’s uit het bedrijfsleven mogen ontvangen. “Vrouwen hebben in hun opvoeding geleerd dat ze dienstbaar en bescheiden moeten zijn. En ze krijgen de vraag: hoe wil je een leidinggevende baan combineren met het moederschap. Dus maken zij zich altijd kleiner dan ze zijn, geven de credits aan het team. Niet doen!”

Volgens Beems en Van Roessel maak je het verschil door jezelf te zijn.  Daarvoor is het belangrijk dat je weet wat je gevormd heeft, privé en in het professionele leven. En je moet op zoek gaan naar je blinde vlekken. Dat zijn de dingen die je goed kan. Roep je uit: “Ja, dat kan toch iedereen!”, dan heb je een blinde vlek te pakken. Nee dus, dat kan níét iedereen.

Sorry pa
Een van de directeuren waarover 7N60 zich heeft ontfermd, is Sonja Schasfoort (46). Schasfoort groeide op in een ondernemersfamilie in Twente. “Tussen de elektriciens en de loodgieters, allemaal mannen, want mijn vader had een installatiebedrijf.” Na haar studie bedrijfskunde in Groningen werkte ze twaalf jaar in loondienst bij de olieconcerns ExxonMobil en Argos. “Op mijn eerste sheet van de power-pointpresentatie die ik bij 7N60 moest maken, staat: Sorry pa. Ik startte geen bedrijf. Toch lijk ik op hem. Als iets staat, ben ik weg. Ik wil net als mijn vader mijn eigen ding doen.”

In 2008 stapte Schasfoort over naar uitzendbureau USG People en klom op tot vice-voorzitter. Onlangs besloot ze opnieuw het roer om te gooien. Over enkele weken gaat haar organisatieadviesbureau Limpid & Co live, dat ze samen met een compagnon heeft opgezet en waarmee ze al opdrachten in het buitenland heeft verworven. Limpid staat voor helder, transparant en eenvoud. De reactie van haar moeder was veelbetekenend: ‘Met het karakter van je vader snap ik niet dat jij het zo lang in loondienst hebt volgehouden.’  

Anky van Grunsven-management
Vijf jaar geleden stelde een mediatrainer Schasfoort de vraag: Welke leider ben jij? Ze antwoordde: “Ik doe maar wat”, en kreeg de volle laag. Een ontdekkingstocht naar ‘zichzelf zijn’ volgde. In die tijd zei een collega: ‘Je bent raar. Je voert Anky van Grunsven-management. Je komt binnen met een lach. Een duwtje hier een rukje daar. Wat en hoe zien we niet, maar we winnen wel de gouden medaille.’
“Ik hanteer inderdaad geen zweep, tenzij iemand mij belazert”, erkent Schasfoort. “Boos worden vind ik nutteloos.” Inmiddels weet ze wél welke leider ze is. “Ik werk aan vertrouwen, dat is nodig om een organisatie te kunnen transformeren. Ik vind het belangrijk oordeel loos te zijn en mensen te accepteren zoals ze zijn. Humor helpt te relativeren. Hiermee kun je je redden in rotsituaties. En als ik op stap ga, doe ik het licht uit. Ik ben heel doelgericht.”

Volleybal
Geïnspireerd door het verhaal van Schasfoort gaan de vrouwelijke ondernemers twee aan twee in gesprek over de vraag wat hen in hun jeugd heeft gevormd. De carrières en leiderschapsstijlen blijken behoorlijk beïnvloed te zijn door de ervaringen in de jeugd. Ondertussen blijft het zweepje de gemoederen bezighouden. Hoe kun je je zonder zweepje staande houden als de pikorde in de top er wel door bepaald wordt? Schasfoort stapt over op een andere metafoor. “Ik heb gesprekken gevoerd met jonge vrouwen op leidinggevende functies. Die wilden vooral vrouw zijn. Maar je kunt geen volleyballer in een basketbalteam zijn. Je kunt op je eigen afdeling de volleybalregels invoeren, maar op directieniveau zul je je moeten aanpassen aan de basketbalregels. Totdat er meer vrouwen in de directie komen, dan volgen de volleybalregels vanzelf. Doe af en toe net of je het zweepje gebruikt. En steun elkaar.  Het komt nog al eens voor dat een vrouw een idee oppert in een vergadering en dat de mannen daar overheen praten. Roep ze dan tot de orde en herhaal dat idee.” 

Klik hier​ voor de fotoreportage.

366b1424-c1f1-4eec-85eb-fc0483b0d73a
Nieuwe leden
Annelies (A.) van der Vorm
ROTTERDAM|Plantwijck B.V.
mr. Emilie (E.Y.) van de Belt
DEN HAAG|F. van Lanschot Bankiers N.V.
Social Media
Dáárom ben ik lid!
"Ik vind het fijn om bij de bijeenkomsten van het Vrouwennetwerk met een groep vrouwen de moeilijkere kanten van het ondernemen te bespreken."

Bernadette Bijman
Directeur-eigenaar Rubens Kwekerijen
Dáárom ben ik lid!
"De toegevoegde waarde is dat ik met ondernemers kan sparren over waar je als ondernemer tegenaan loopt."

Elly de Knikker
Directeur-eigenaar reclame- en communicatiebureau Graficelly, gevestigd in Reeuwijk
Dáárom ben ik lid!
"Meer diversiteit aan leden"

Fauzia Mahomed Radja
Directeur FM Consultancy
Dáárom ben ik lid!
"Binnen VNO-NCW West is een dynamisch en ambitieus vrouwennetwerk actief."

Tatjana Romanyk
Directeur-eigenaar Aptitude Health, educatie en advies oncologie

 Video

Guts & Glory, hét topvrouwenevent in Nederland