Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Doelgroepnetwerk  >  Vrouwennetwerk  >  

Skip Navigation LinksStart

Groei!

Vrouwelijk ondernemerschap stimuleren, zakelijke én persoonlijke groei acceleren. Daarvoor staan een actief bestuur en betrokken werkgroepen van het VNO-NCW VrouwenNetwerk. Ambitieuze vrouwen worden lid. Bewust klein blijven is uit!

Regionieuws
Tips voor lobbyen

​De politiek is voor veel mensen iets mystieks, zeker voor degenen die zich niet binnen de vierkante kilometer van het politieke hart van Den Haag bevinden. Hoe zelf succesvol lobby te voeren is voor velen  een raadsel. Het VrouwenNetwerk bracht op 20 februari  een bezoek aan de Tweede Kamer om dat raadsel op te lossen.​

lees meer
Donderdag 23 Februari 2017
De politiek is voor veel mensen iets mystieks, zeker voor degenen die zich niet binnen de vierkante kilometer van het politieke hart van Den Haag bevinden. Hoe zelf succesvol lobby te voeren is voor velen  een raadsel. Het VrouwenNetwerk bracht op 20 februari  een bezoek aan de Tweede Kamer om dat raadsel op te lossen.

Door Elke Storm

“Het is zeer zeker mogelijk om als burger of bedrijf te lobbyen voor een bepaald onderwerp”, aldus Ingrid de Caluwé, Tweede-Kamer fractielid VVD. “Je moet alleen wel weten bij welke partij je  de meeste sympathie krijgt. Er is bijvoorbeeld een partij die  alle banken criminele organisaties noemt. Als bank hoef je bij zo’n partij dus niet aan te kloppen. Mocht je je hard willen maken voor een zichtbaar probleem dat betrekking heeft tot het bedrijf, nodig een Tweede-Kamerlid dan ook eens uit op werkbezoek. Dat doen ze graag. Richt je dan op één Tweede-kamerlid en zorg dat diegene de andere genodigden uitnodigd.” 

Coalitie
“Leg de focus met lobby niet op één partij, maar richt je bij voorkeur op de coalitie of anders op een sterke oppositiecoalitie. Dat betekent dat je alle partijen van die coalitie afloopt en  per partij de booschap aanpast op  de belangen waar de partij zich hard voor maakt.  Je kunt dit doen door één of twee pagina’s met informatie te emailen naar de woordvoerder van het Tweede-Kamerlid. Zorg daarna voor een afspraak en kom tijdens de afspraak meteen ter zake. Vaak heb je namelijk maar twintig minuten de tijd. Als je echt iets activistisch aan wilt pakken, dan kun je het beste gaan voor het Tweede-Kamerlid die zich het hardst publiekelijk uitlaat over dat specifieke onderwerp.  Als je twijfelt over de juiste aanpak, vraag dan advies aan  een lokale politicus om te vragen hoe je het aan moet pakken.”

Lobbyen heeft nu geen zin
Kamerleden willen weten wat er in de samenleving speelt, zodat zij een weloverwogen standpunt kunnen innemen. Lobbyisten zorgen ervoor dat de maatschappelijke problemen door de politiek gehoord worden en leggen politici oplossingen voor. Corina Holla, lobbyist en mede-eigenaar van public affairsbureau Meines Holla & Partners, legt uit dat het  belangrijk is te weten hoe de Tweede Kamer functioneert . “Het heeft nu vlak voor de verkiezingen geen zin om te lobbyen. Het beste is om de campagnes aan te kijken en zodra de woordvoerderschappen verdeeld zijn, ongeveer een á twee weken na de verkiezingen, de juiste woordvoerder te benaderen. Er vinden dan nog weinig debatten plaats en staat  iedereen  te springen om informatie. “

Bekijk hier​ de fotoreportage
Regionieuws
Vrouwen, ga internationaal ondernemen!

​Relatief weinig vrouwen ondernemen internationaal, blijkt uit onderzoek van VNO-NCW en MKB Nederland. Tijdens de bijeenkomst op 30 januari stuitte dit gegeven op onbegrip bij de leden van het VNO-NCW VrouwenNetwerk.

lees meer
Dinsdag 31 Januari 2017

Relatief weinig vrouwen ondernemen internationaal, blijkt uit onderzoek van VNO-NCW en MKB Nederland. Tijdens de bijeenkomst op 30 januari stuitte dit gegeven op onbegrip bij de leden van het VNO-NCW VrouwenNetwerk. De internationale sfeer van het Rotterdamse filmfestival IFFR, waar de vrouwelijke ondernemers bijeen kwamen, inspireerde ze tot het verleggen van de grens.

Door Annemarie van Oorschot

Eind 2015 was slechts 10 procent  vrouw van de Nederlandse ondernemers die mee op handelsmissies gaan. Voor minister Ploumen van Buitenlandse Handel reden om in te grijpen. Ze voerde vorig jaar een korting in voor vrouwelijke ondernemers. Die mogen nu voor de helft van de prijs mee. En dat werkt! Binnen een half jaar steeg het aantal vrouwen op handelsmissies fors, naar 25 procent.

Dagvoorzitter Marieke Westgeest, directeur-eigenaar van Markenizer, een juridisch adviesbureau voor bescherming van onder meer merken en octrooien, en lid van VNO-NCW Rotterdam, opent de bijeenkomst van het VNO-NCW VrouwenNetwerk met foto’s uit haar privéverzameling. Een selfie met een Chinese relatie voor een Hollandse molen, een selfie met Amerikanen in Dallas, foto’s in Aziatische en Europese landen; Westgeest reist veel en daarvan geniet ze. “Internationaal ondernemen is leuk, kennisdelen met mensen uit andere culturen leerzaam”, zegt ze enthousiast.

Onderzoek
Westgeest behoort tot de minderheid van vrouwelijke ondernemers met een international oriëntatie. Dat blijkt uit het onderzoek van studente Demi Zwarteveld van de Haagse Hoge School in opdracht van VNO-NCW en MKB Nederland en het VNO-NCW VrouwenNetwerk. Louise Beduwé, manager van het VrouwenNetwerk, presenteert de belangrijkste resultaten:

1. Van het aantal Nederlandse ondernemers is 33 procent vrouw. Dit aandeel stijgt. De meeste vrouwelijke starters zijn zzp’er;
2. Van de 33 procent vrouwelijke ondernemers is 25 procent internationaal actief;
3. Relatief veel vrouwen werken in sectoren die zich uitsluitend richten op de Nederlandse markt, zoals de gezondheid- en welzijnssector.

Onderzoeker Zwarteveld doet zes aanbevelingen om het aandeel van vrouwen in het internationaal ondernemen te vergroten. De belangrijkste is het vereenvoudigen van de ‘eerstelijnshulpverlening’. Handelsmissies, voorlichtingsbijeenkomsten, financiële ondersteuning, er zijn talloze activiteiten om de export te bevorderen, ze zijn ook allemaal on line te vinden, maar samen vormen ze een doolhof. Meer samenwerking tussen publieke en private instellingen is nodig om de dienstverlening aan vrouwelijke ondernemers met internationale ambitie te verbeteren.

Toegevoegde waarde
Van de bijna 50 deelnemers aan de bijeenkomst onderneemt eenvijfde internationaal. Een enkeling is mee op handelsmissies geweest. Een van hen zegt dat de toegevoegde waarde van een missie niet te berekenen valt. “Je moet het zien als een investering op de lange termijn, waarbij de groep waarmee je op missie gaat minstens zo belangrijk is voor je zakelijke netwerk als de overheden en bedrijven  waarmee je in het buitenland kennismaakt.” Een ander merkt op dat het werk pas na de missie begint. Een succesvolle ondernemer moet na thuiskomst zelf de toegevoegde waarde creëren.

IFFR
Hoewel Janneke Staarink, zakelijk directeur IFFR, opereert in een international omgeving en een beursvloer faciliteert waar producers en filmmakers uit alle landen van de wereld zakendoen, benadrukt zij de relatie met Rotterdam. “Rotterdam is een diverse stad. Daarom past IFFR hier. We willen de stad meer bij het festival betrekken. Iedere Rotterdammer moet het ook zíjn festival vinden. Elk Rotterdams kind moet minstens eenmaal in zijn jeugd een film op het festival hebben gezien.”

IFFR vertoont niet alleen international films, waarvan de meeste overigens nooit  in de gewone bioscoop zullen draaien, maar beheert ook het Hubert Bals Fund dat de productie van al meer dan duizend films mogelijk gemaakt heeft. “Een mooi voorbeeld vind ik Wadja, over een meisje in Saoudie-Arabië dat wil leren fietsen, terwijl dat in haar land bij wet verboden is”, aldus Staarink.

Hoge hakken
Amra Baksic Camo, producent uit Bosnië Herzegovina, strijdt voor een betere positie van de vrouw in de filmwereld. “In hoeveel van je favoriete films heeft een vrouw een inhoudelijke, grote karakterrol? “ vraagt ze aan de ondernemers. “In veel films praten vrouwen niet of babbelen ze uitsluitend over mannen.” Baksi Carno vertelt dat in haar beginjaren ze zich druk maakte over welke kleding ze moest aantrekken om er​ goed uit te zien. Ze was dolblij met het statement van Julia Roberts die op blote voeten de rode loper in Cannes betrad. “Zij reageerde daarmee op de weigering van een actrice het jaar daarvoor, omdat zij geen schoenen met hoge hakken aan had. En dit speelt in 2015! Realiseren jullie dat. Zo recent. De filmwereld is nog steeds een mannenwereld!””

Juist op dat moment gaan aan beide zijden van de zaal de deuren open en treden twee mannen binnen, een fotograaf en verslaggever van IFFR. Grote hilariteit onder de vrouwelijke ondernemers. De mannen glimlachen even onzeker, maar gaan dan toch onverstoorbaar aan het werk. Na de netwerkborrel wacht La Reconquista, een Spaanse film over een romantische jeugdliefde. De vrouwelijke hoofdrol is gelukkig een karakterrol.

Klik voor het onderzoek ‘Internationaal Ondernemen’ hier
www.iffr.com
https://iffr.com/nl/2017/films/la-reconquista

Download de app IFFR Unleashed en bekijk 10 films.

Regionieuws
Romanyk Etnische Zakenvrouw 2016

​Tatjana Romanyk, dga Aptitude Health en lid van VNO-NCW Den Haag, is zaterdag uitgeroepen tot Etnische Zakenvrouw 2016. Zij was ook betrokken bij de oprichting van het VNO-NCW VrouwenNetwerk in 2010.

lees meer
Dinsdag 1 November 2016

​Tatjana Romanyk, dga Aptitude Health en lid van VNO-NCW Den Haag, is zaterdag uitgeroepen tot Etnische Zakenvrouw 2016. Zij was ook betrokken bij de oprichting van het VNO-NCW VrouwenNetwerk in 2010 en tot voor kort lid van het bestuur.
Lees meer

20ea8eac-3e92-4fac-8285-ea6625e39b7b
Nieuwe leden
mr.drs. Anneke (A.G.) Knol - van Leeuwen
VLAARDINGEN|Gemeente Vlaardingen
mr. Christine (C.B.) Beij
ROTTERDAM|Het Oogziekenhuis Rotterdam
Social Media
Dáárom ben ik lid!
"Ik vind het fijn om bij de bijeenkomsten van het Vrouwennetwerk met een groep vrouwen de moeilijkere kanten van het ondernemen te bespreken."

Bernadette Bijman
Directeur-eigenaar Rubens Kwekerijen
Dáárom ben ik lid!
"Meer diversiteit aan leden"

Fauzia Mahomed Radja
Directeur FM Consultancy
Dáárom ben ik lid!
"Binnen VNO-NCW West is een dynamisch en ambitieus vrouwennetwerk actief."

Tatjana Romanyk
Directeur-eigenaar Aptitude Health, educatie en advies oncologie
Dáárom ben ik lid!
"De toegevoegde waarde is dat ik met ondernemers kan sparren over waar je als ondernemer tegenaan loopt."

Elly de Knikker
Directeur-eigenaar reclame- en communicatiebureau Graficelly, gevestigd in Reeuwijk

 Video

Guts & Glory, hét topvrouwenevent in Nederland