Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Doelgroepnetwerk  >  Vrouwennetwerk  >  

Skip Navigation LinksStart

Groei!

Vrouwelijk ondernemerschap stimuleren, zakelijke én persoonlijke groei acceleren. Daarvoor staan een actief bestuur en betrokken werkgroepen van het VNO-NCW VrouwenNetwerk. Ambitieuze vrouwen worden lid. Bewust klein blijven is uit!

Regionieuws
In 7 stappen naar groei

​Iedere ondernemer werkt vanuit een tunnelvisie met een vast werkpatroon. Dat zegt Madelon Dik, directeur-eigenaar van Platform Zakelijke Groei. Wil je groeien, dan is het zaak om je vaste patronen te doorbreken en je blik te verbreden. Dik heeft een model ontwikkeld waarmee ondernemers in zeven stappen zakelijk kunnen groeien. 

lees meer
Dinsdag 23 Juni 2015
​Iedere ondernemer werkt vanuit een tunnelvisie met een vast werkpatroon. Dat zegt Madelon Dik, directeur-eigenaar van Platform Zakelijke Groei. Wil je groeien, dan is het zaak om je vaste patronen te doorbreken en je blik te verbreden. Dik heeft een model ontwikkeld waarmee ondernemers in zeven stappen zakelijk kunnen groeien. 

Door Elke Storm 

Aan de hand van haar Groeimethode laat Madelon Dik de ruim twintig leden van het VNO-NCW VrouwenNetwerk ervaren of hun huidige focus en strategie overeenkomt met hun doel en hoe ze nieuwe kansen kunnen zien en benutten om te groeien. De Groeimethode bestaat uit 7 stappen:
  • Stap 1: Doel
    Wat wil je echt?
  • Stap 2: Talent
    Waar ben je echt goed in?
  • Stap 3: Kracht
    Hoe kom je tot je recht?
  • Stap 4: Bedrijf
    Hoe stem je je bedrijf af op jouw doel, talent en kracht?
  • Stap 5: Strategie
    Langs welke weg en met welke middelen?
  • Stap 6: Geld
    Hoe maakt geld jou gelukkig?
  • Stap 7: Continu groeiplan
    Hoe houd je de groei erin?
Om te achterhalen of de huidige focus en strategie nog klopt laat Dik de vrouwen eerst tot de kern van hun doel komen. Wat wil je bereiken en wat levert het bereikte je op? Waar doe je het nou echt voor? De reacties waren zo goed als eensgezind, bijna iedereen streeft uiteindelijk geluk en voldoening na, of dit nou bereikt wordt door  meer winst te maken of door het bedrijf uit te breiden. 

Actie = reactie
Het gebeurt dat een doel nagejaagd wordt, maar het gewenste resultaat niet volgt. Door alsmaar harder te werken lost dit probleem niet op, volgens Dik, dan wordt er alleen maar meer van hetzelfde resultaat gecreëerd (tunnelvisie). Door de visie te verschuiven en het doel aan te passen verandert ook het resultaat, de reactie op de actie verandert.  

Concluderend stelt Dik dat het bereiken van zakelijke groei uiteindelijk begint in de kern van je doel. Doe waar je gelukkig van wordt, dan doe je zo goed als zeker dat waar je goed in bent, en bouw daarop je onderneming/carrière. Door vanuit de kern van je doel te werken zal je zakelijk groeien. Stagneert de groei, ga dan weer terug naar de kern van je doel. Van daaruit kun je je focus en strategie opnieuw bepalen en weer verder groeien.

Kijk voor meer informatie over de Groeimethode van Madelon Dik op: http://www.madelondik.nl/​

Bekijk hier​ de fotoreportage
Regionieuws
Chinese topvrouwen op bezoek

Op 19 mei heeft het bestuur van het VrouwenNetwerk deelgenomen aan het Ronde-Tafel gesprek van het tweede China-Netherlands Dialogue project, waarbij de focus lag op ‘gender equality in the workplace’. 

lees meer
Woensdag 20 Mei 2015
Op 19 mei heeft het bestuur van het VrouwenNetwerk deelgenomen aan het Ronde-Tafel gesprek van het tweede China-Netherlands Dialogue project, een project dat jonge topinnovators, ondernemers en beleidsmakers uit China en Nederland verenigd om sociale problemen in China te bespreken en om samen tot nieuwe oplossingen te komen. 

​Door Elke Storm 

Het VrouwenNetwerk heeft een bijdrage geleverd in de vorm van haar visie over gelijkheid op de werkvloer, het thema waar tijdens dit gesprek de focus op lag. Aan de bijeenkomst namen o.a. vier prominente en bijzondere Chinese vrouwen deel. Vanuit het bestuur van het VrouwenNetwerk was Tatjana Romanyk aanwezig. 

Uit onderzoek van Grant Thornton (2013) blijkt dat in China 51% van de senior managementposities wordt ingenomen door vrouwen tegen 11% van de vrouwen in Nederland. Desalniettemin heerst er veel ongelijkheid op de werkvloer in China en worden vrouwen vaak gediscrimineerd. Uit het gesprek blijkt bijvoorbeeld dat vrouwen in China pas worden aangenomen, nadat ze kinderen hebben gekregen en over vrouwen in directiefuncties wordt door buitenstaanders gedacht dat ze die positie hebben verkregen door middel van relaties in plaats van kwalificaties. Ook in het sollicitatieproces krijgen vrouwen niet altijd een eerlijke kans, omdat de voorkeur van de werkgever bij voorbaat uitgaat naar een man. 

Verklaring voor het verrassende verschil van het aantal vrouwen in senior managementposities is dat veel Nederlandse vrouwen de mogelijkheid hebben parttime te werken, waardoor doorstroming naar de top moeilijker is. In China krijgen vrouwen de keuze tussen fulltime werken of niet werken, waardoor vrouwen haast gedwongen zijn hun fulltime functie te blijven vervullen en daardoor vaker de top bereiken. Of deze effectieve manier voor het verhogen van het aantal vrouwen in topmanagementposities ook de beste is, dat mag ieder voor zichzelf beslissen.

Het bezoek werd georganiseerd door RNW (Radio Netherlands Worldwide) in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken.​
Regionieuws
Platform Vrouwen Netwerken VNO-NCW/MKB NL opgericht

Dit Platform brengt netwerken van vrouwelijke ondernemers en topmanagers in het Nederlandse bedrijfsleven samen met als doel diversiteit te bevorderen. 

lees meer
Woensdag 15 April 2015

Tijdens de bijeenkomst 'Guts & Glory!', die in de Week van de Ondernemer op 14 april plaatsvond in het Beatrixtheater in Utrecht,  is het Platform VrouwenNetwerken van VNO-NCW en MKB Nederland opgericht.

Door Annemarie van Oorschot

Dit Platform brengt netwerken van vrouwelijke ondernemers en topmanagers in het Nederlandse bedrijfsleven samen met als doel diversiteit te bevorderen. Het ondersteunt vrouwen in hun zakelijke en persoonlijke groei, versterkt de kracht van vrouwelijk ondernemerschap en draagt bij aan een optimaal ondernemingsklimaat. Ook sluit het Platform VrouwenNetwerken aan bij het initiatief van voorzitter Hans de Boer van VNO-NCW en minister Jet Bussemaker van OCW om het aandeel van vrouwen in de raden van bestuur, commissarissen en toezicht te vergroten (Topvrouwen.nl).  

Voorzitter van het Platform is Caroline van Reenen, directeur-eigenaar van HoeZo!, een bedrijf dat gespecialiseerd is in projectmanagement en congresorganisatie, 15 medewerkers telt en in Heemstede is gevestigd.  Van Reenen is sinds  de oprichting in 2010 ook voorzitter van het VrouwenNetwerk van de regionale vereniging VNO-NCW West (Noord- en Zuid-Holland).

Meer informatie
Annemarie van Oorschot, woordvoerder VNO-NCW/ MKB-Nederland, 070-3490814, 06-25002387, oorschot@vnoncw-mkb.nl​


Nieuwe leden
Anky (A.C.M.) Romeijnders - van Tiggelen
ROTTERDAM|Albeda College
drs. Eefje (E.M.) Dikker
Bilthoven|& Female Capital
Social Media

 Video

Guts & Glory, hét topvrouwenevent in Nederland