Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Doelgroepnetwerk  >  Vrouwennetwerk  >  

Skip Navigation LinksStart

Groei!

Vrouwelijk ondernemerschap stimuleren, zakelijke én persoonlijke groei acceleren. Daarvoor staan een actief bestuur en betrokken werkgroepen van het VNO-NCW VrouwenNetwerk. Ambitieuze vrouwen worden lid. Bewust klein blijven is uit!

Regionieuws
Nieuw onderzoek Vrouwen Netwerk

​Eén op de tien deelnemers aan onze nationale handelsmissies is vrouw. Dat is relatief weinig, want 1/3 van de Nederlandse ondernemers is vrouw. Het  VNO-NCW VrouwenNetwerk is een onderzoek gestart naar de mogelijke oorzaken hiervan. 

lees meer
Vrijdag 9 September 2016
​Eén op de tien deelnemers aan onze nationale handelsmissies is vrouw. Dat is relatief weinig, want 1/3 van de Nederlandse ondernemers is vrouw. Het  VNO-NCW VrouwenNetwerk is een onderzoek gestart naar de mogelijke oorzaken hiervan. "

Door Elke Storm

Het VrouwenNetwerk zal het komende half jaar onderzoeken
waarom zo weinig vrouwelijke ondernemers mee gaan op handelsmissie. Ook zal het  hun behoeften op het gebied van internationaal ondernemen in kaart brengen. 

Op 8 september kwamen ruim dertig leden van het VrouwenNetwerk bij elkaar in het Venture Café in Rotterdam om met elkaar te sparren over het thema internationaal ondernemen. Op de vraag wie er al internationaal zaken doet reageerden slechts acht vrouwen bevestigend. Desondanks bleek er veel interesse te zijn in internationaal ondernemen en waren alle deelnemers aan de bijeenkomst op zoek naar meer informatie en ervaringen hierover.
 
Chantal Roest
Chantal Roest, director International Trade & Investment bij Rotterdam Partners: “De ontwikkeling van de markt verschilt sterk per sector en per land, daarom is een goede voorbereiding belangrijk”. Volgens haar kun je je op drie manieren goed oriënteren: door deelname aan buitenlandse handelsmissies, het bezoeken van informatiebijeenkomsten of door juist aan de sluiten bij een inkomende handelsmissie.

Mai Elmar
Mai Elmar, Noorse van origine en directeur bij Cruise Port Rotterdam, heeft al in veel landen gewoond en gewerkt en heeft het internationaal ondernemen met de paplepel ingegoten gekregen. Haar motto met internationaal ondernemen is: gewoon doen! “Stap uit je comfortzone en stap gewoon op mensen af.” Mai Elmar vertelt dat ze op haar eerste reizen ook heel zenuwachtig was, maar bij elke stap die je neemt gaat het weer iets makkelijker. “Bedenk wie je bent, waar je naar toe gaat, waarom je daar heen gaat en wie je zult ontmoeten.” Ook zij geeft aan dat een goede voorbereiding essentieel is. Daarnaast is het belangrijk om je te verdiepen in de cultuurverschillen. “Probeer vooral ook eens iets in een andere taal te zeggen. Dat wordt gewaardeerd en als het mis gaat dan is het altijd nog een grappige ijsbreker.” 

Tatjana Romanyk
Er zijn natuurlijk ook obstakels bij het internationaal ondernemen. Tatjana Romanyk, CEO en medeoprichter van Aptitude Health, vertelt dat je rekening moet houden met de wisselkoersen en de verschillen in wet- en regelgeving. In elk land is dit namelijk weer anders. Daarnaast kunnen er financieringsproblemen ontstaan bij de uitbreiding van je onderneming door bijvoorbeeld de internationale btw. Ook hebben internationale banken vaak andere voorwaarden en eisen. Haar advies is om bij grote beslissingen of veranderingen een expert in te schakelen. Diegene kan je goed helpen bij dit soort aspecten van het internationaal ondernemen.

De ruim dertig vrouwelijke ondernemers gaven tijdens de bijeenkomst aan dat zij zich meestal niet aangesproken voelen bij de uitnodiging om deel te nemen aan een handelsmissie. Na het lezen van de deelnamecriteria krijgen ze de indruk dat ze niet tot de doelgroep behoren. Daarnaast wordt er een grote afstand tot de Nederlandse overheid ervaren en kunnen ze de weg niet vinden in eigen stad naar informatie over internationaal ondernemen.

Eind januari 2017 verwacht het VrouwenNetwerk het onderzoek afgerond te hebben. De resultaten zal het VrouwenNetwerk overhandigen aan Minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

Klik hier​ voor de fotoreportage
Regionieuws
In 7 stappen stevig op de kaart

​Wist je dat je jezelf en je bedrijf in 7 stappen steviger op de kaart kunt zetten? Patrick van Gils, TopPresentaties, legt op 20 juni de ruim dertig leden van het VNO-NCW VrouwenNetwerk uit hoe en welke stappen ze hiervoor moeten zetten.

lees meer
Woensdag 22 Juni 2016
​Wist je dat je jezelf en je bedrijf in 7 stappen steviger op de kaart kunt zetten? Patrick van Gils, TopPresentaties, legt op 20 juni de ruim dertig leden van het VNO-NCW VrouwenNetwerk uit hoe en welke stappen ze hiervoor moeten zetten.

Door Elke Storm

“Duidelijk en aantrekkelijk vertellen wat je doet, dat is de sleutel tot een goede pitch” legt Patrick van Gils, met een zeepkist in de hand, uit tijdens het Netwerkdiner van het VNO-NCW VrouwenNetwerk bij Orangerie Elswout. De zeepkist staat symbool voor het durven. “Durf het podium te pakken, maak kort en krachtig je punt.” Stap voor stap neemt hij de leden van het VNO-NCW VrouwenNetwerk mee in de kunst van de 7 stappen, waarmee je de boodschap van je bedrijf aanscherpt.

Stap 1: Positioneren
(Toelichting) Om jezelf of je bedrijf steviger op de kaart te zetten begin je bij de positionering. Omschrijf in twee woorden je bedrijf en stel jezelf daarna de vraag of die beschrijving de ideale klant duidelijk maakt wat jouw bedrijf precies doet. Denk altijd vanuit de ideale klant, want voor hem/haar werk je. Het eerste woord beschrijft wat het bedrijf uniek maakt en het tweede maakt duidelijk wat het bedrijf doet. Met die twee duidelijke en aantrekkelijke woorden bepaal je de kernboodschap van je bedrijf.

Stap 2: Pitchen 
(Toelichting) Producten en diensten worden ontwikkeld om problemen van mensen op te lossen, leidend tot een positief resultaat. Voor een goede pitch identificeer je eerst de ‘pijn’, ook wel het probleem van de klant. Van daaruit pitch je het product ‘het medicijn’ en vervolgens het resultaat ‘fijn’. Het start met het probleem en vervolgens verkoop je het product met resultaten. Vergeet vooral niet je eigen naam en je bedrijfsnaam te noemen. Klanten moeten gemiddeld zeven keer van je horen voordat een naam blijft hangen.

Stap 3: Presenteren
(Toelichting) Wees je bewust van wat je bij de ander overbrengt en onthoud dat vooral jij indruk maakt. Plaatjes en tekst op sheets maken de minste indruk tijdens een presentatie, terwijl daar vaak de meeste tijd in gaat zitten. Leg de focus op jezelf en gebruik eventueel voorwerpen tijdens de presentatie, dat heeft wel impact.

Stap 4: PR
(Toelichting) Bij de PR van je bedrijf draait het om de pitch, waarbij je ook de kracht van de vraag benut. Uiterst effectief is de vraag ‘Wist je dat..?’, met zo’n vraag wek je direct de interesse. Gebruik daarom ook ‘wist je dat’ vragen voor dingen die je het liefst van de daken wilt schreeuwen.

Stap 5: Profileren
(Toelichting) Profileer je door de twee eerder bedachte woorden van al je communicatiemiddelen af te laten spatten. Laat daarin ook de ‘pijn’ en het ‘fijn’ naar voren komen. Daarmee benadruk je het positieve resultaat dat jij kunt leveren voor de problemen van de klant.

Stap 6: Promoten
(Toelichting) De promotie draait vooral om de herhaling van je boodschap. Zie het als het refrein van je bedrijf dat blijft hangen. Zo benut je de kracht van communicatie.

Stap 7: UP!
(Toelichting) Eerder werd de vraag gesteld of passie niet ook een belangrijk onderdeel van de pitch is, dat is zeker het geval. Stap 7 staat voor Uniciteit en Passie, de overkoepelende factoren die in alle stappen terug komen. Zij maken je bedrijf tot wat het is.

Klik hier​ voor de fotoreportage van de bijeenkomst.



Regionieuws
Vijf tips voor een voorzitter

​Hier wordt niet gescholden. Die afspraak maakte Annemarie Jorritsma met de gemeenteraad toen ze aantrad als burgemeester in Almere. 

lees meer
Woensdag 15 Juni 2016
​Op 14 juni verzorgde Annemarie Jorritsma het zevende college van de reeks 'Groeien in Vrouwelijk leiderschap, excelleer naar je volle potentieel', georganiseerd door het VNO-NCW VrouwenNetwerk.  Aan de hand van haar levensverhaal vertelde zij hoe je een goed bestuurder kunt zijn en invloed kunt uitoefenen. “Denk niet te snel dat je iets niet kunt”, aldus de oud-politica. “Als je je omringt door goede mensen en je bereid bent te blijven leren, kun je héél veel.” 

Door Annemarie van Oorschot

 
Zelf kwam ze in 1982 onverwacht in de Tweede Kamer toen de VVD een monsterzege behaalde en haar plek op de kieslijst ineens niet meer onverkiesbaar was. “Ik werd onder andere woordvoerster Verkeer en Waterstaat, terwijl ik helemaal niets van die onderwerpen afwist. Van het hele Tweede Kamerlidmaatschap wist ik niets. Ter voorbereiding op de eerste begrotingsbehandeling heb ik toen op advies de Handelingen van de tien voorgaande begrotingsbesprekingen bestudeerd. In een weekend. Toen was ik aardig op de hoogte.”
Ook is het belangrijk dat je fouten durft te maken. “Ik heb heel wat blunders begaan. Ik heb bijvoorbeeld een voorstel van de oppositie medeondertekend, omdat ik het met de inhoud eens was. Maar mijn partijgenoot Neelie, toen minister van Verkeer en Waterstaat was niet blij met deze actie.” 

Na het parlement, werd Jorritsma in 1994 minister van Verkeer en Waterstaat en in 1998 minister van Economische Zaken en viceminister-president. Daarna wachtte de functie van waarnemend burgemeester van Delfzijl en in 2003 burgemeester van Almere. In die laatste stad was zij dat 12 jaar. Tegenwoordig is Jorritsma fractievoorzitter van de VVD in de Eerste Kamer en vervult zij enkele nevenfuncties, waaronder kwartiermaker van Topvrouwen, de stichting die de benoeming van meer vrouwen in raden van bestuur, commissarissen en toezicht faciliteert. 

Voor vrouwelijke voorzitters heeft zij op grond van haar brede ervaring 5 tips:
  1. Maak van tevoren afspraken, zoals ‘In deze vergadering wordt niet gescholden’;
  2. Zorg dat alle deelnemers aan de vergadering spreken over de zaak, niet over personen;
  3. Spreek af dat iedereen zijn afspraken nakomt;
  4. Luister goed, vooral naar de emotie in de stem. Reageer vervolgens op de vragen die met passie zijn uitgesproken. Er is namelijk meestal geen tijd om op iedere vraag in te gaan;
  5. Zorg dat iedereen aan het woord komt.

 
6838cadb-251e-4911-90d6-c14af95dc1da
Nieuwe leden
drs. Edith (E.M.) Koetsier
AMSTERDAM|YESS International Consultants
mr. drs. Mona (M.A.M.) de Vries-Meijer
ALKMAAR|Boddaert Advocaten
Social Media
Dáárom ben ik lid!
"Binnen VNO-NCW West is een dynamisch en ambitieus vrouwennetwerk actief."

Tatjana Romanyk
Directeur-eigenaar Aptitude Health, educatie en advies oncologie
Dáárom ben ik lid!
"Meer diversiteit aan leden"

Fauzia Mahomed Radja
Directeur FM Consultancy
Dáárom ben ik lid!
"Ik vind het fijn om bij de bijeenkomsten van het Vrouwennetwerk met een groep vrouwen de moeilijkere kanten van het ondernemen te bespreken."

Bernadette Bijman
Directeur-eigenaar Rubens Kwekerijen

 Video

Guts & Glory, hét topvrouwenevent in Nederland