Hét ondernemersnetwerk in de Randstad

Skip Navigation LinksStart

Netwerk Mobiliteit

Het Netwerk Mobiliteit is actief in drie regio's, Amsterdam, Haaglanden en Rotterdam. Samen met werkgevers en aanbieders van mobiliteitsproducten wordt gezocht naar slimme oplossingen om de files te verminderen.​

Regionieuws
PLEV and the City
​Op 7 november kwam de FMM samen bij The Hague Tech. In samenwerking met de Gemeente Den Haag werd verkend welke mogelijkheden zogenaamde Personal light Electric Vehicles (PLEV’s) bieden om de groei van mobiliteit op te vangen
lees meer
Donderdag 6 December 2018

Op 7 november kwam de FMM samen bij The Hague Tech. In samenwerking met de Gemeente Den Haag werd verkend welke mogelijkheden zogenaamde Personal light Electric Vehicles (PLEV's) bieden om de groei van mobiliteit op te vangen. Immers, in een stad die alsmaar groeit en verdicht, is er sprake van een groeiende behoefte aan mobiliteit en wordt de druk op de schaarse ruimte steeds groter. Hoe zorgen we ervoor dat mensen zich makkelijk kunnen blijven verplaatsen?

 

Met een objectieve blik van buiten door Arjan van Binsbergen van de TU Delft, een interview met Pieter Dekker van E-wego (en voormalig Trikke Europe) over complexiteit van wet- en regelgeving en in gesprek met wethouder Robert van Asten over zijn ambitie met de stad werd een kleurrijk perspectief geschetst van de kansen voor, en vragen bij PLEV's.

Conclusie: PLEV's kunnen zeker toegevoegde waarde hebben, maar er zijn ook nog veel vragen die antwoord behoeven. Belangrijke thema's daarbij zijn:   

  • Openbare ruime. Wat doet een PLEV-deelsysteem zoals je dat nu ziet in bijvoorbeeld Parijs en Antwerpen (elektrische step) met de druk op de openbare ruimte? Welke afspraken wil je daar als gemeente aan de voorkant over maken? Hoe zorg je voor handhaving en naleving van de afspraken? En waar horen PLEV's überhaupt thuis? Op het fietspad? Of toch ergens anders?
  • Wet- en regelgeving. De vouwscooter mag wel, de elektrische step niet (maar als je af en toe bij moet stappen toch weer wel), de Biro mag ook, de one-wheel officieel niet, de Trikke wel (want bestempeld als bijzondere bromfiets), etc. Hoe gaan we hier in de toekomst mee om? Gaan we er één categorie van maken, net als in België? Of is dit te ruim?
  • Veiligheid. Hoe organiseer je verschillende snelheden van vervoer in steeds drukker wordende stedelijke gebieden zodat het ook veilig blijft? Welke keuzes maak je hierin als het gaat om het toestaan van PLEV's op het fietspad of de openbare weg? Is er nieuw beleid nodig waarin omvang, breedte en massa meer leidend worden in de te maken keuzes?

Kortom, veel inspiratie, veel ideeën en nog veel vragen voor verdere uitwerking.

 

Tot slot reflecteerde wethouder Robert van Asten op de uitkomsten van de sessie en gaf hij aan nog dit jaar met een eerste notitie te komen over de mobiliteitstransitie die hij voor ogen heeft met Den Haag. Daarin is het van belang keuzes te maken en tegelijkertijd de inwoners van de stad verschillende goede mogelijkheden en alternatieven te bieden om te kunnen voorzien in de mobiliteitsbehoeften.

 

Op de website (www.futuremobilitymovement.nl) vind je de presentaties terug van 7 november. Ook is daar de link te vinden naar de visie van de ANWB op stedelijk herontwerp en veiligheid. Wil je het gesprek over de PLEV's voortzetten, klik dan hier voor de link naar  platform "De Voorlopers" van Future Proof The Hague.

 

Meer weten? Bel of mail dan met Rob de Vree, coördinator van de FMM (06-41624982; info@futuremobilitymovement).

Regionieuws
PostNL zet elektrische bakfiets in

​Na succesvolle introducties in andere steden, worden nu ook in de binnenstad van Den Haag bestelbussen stapsgewijs vervangen door elektrische bakfietsen om zakelijke post en pakketten zoveel mogelijk duurzaam te bezorgen. 

lees meer
Vrijdag 23 November 2018
Na succesvolle introducties in andere steden, worden nu ook in de binnenstad van Den Haag bestelbussen stapsgewijs vervangen door elektrische bakfietsen om zakelijke post en pakketten zoveel mogelijk duurzaam te bezorgen. Doel: een schone, duurzame en leefbare binnenstad en verbeteren van de bereikbaarheid​. Monique Nijhuis, Manager Innovatie & Ontwikkeling van PostNL: “Op dit moment maken we in Den Haag door de inzet van elektrische bakfietsen al 650 uitstootvrije bezorgkilometers per dag, goed voor een vermindering van 41.000 kg CO2-uitstoot per jaar.” In 2025 wil PostNL álle post en pakketten in 25 grote Nederlandse binnensteden volledig uitstootvrij bezorgen. Wethouder Liesbeth van Tongeren, verantwoordelijk voor Duurzaamheid en Energietransitie (DET) in Den Haag kreeg een elektrisch bezorgd pakket overhandigd van PostNL.
Om Den Haag kennis te laten maken met dit duurzame initiatief, reed vandaag een bezorger op een moderne elektrische bakfiets de post rond, vergezeld door vier collega’s op historische fietsen en in de traditionele kledij van toen. De bezorgers reden een speciale route langs onder andere de Noordeinde en het Vredespaleis naar hun eindbestemming: het Museum voor Communicatie COMM. Daar werd een pakket met lokale duurzame producten overhandigd aan mevrouw Liesbeth van Tongeren, wethouder Duurzaamheid en Energietransitie (DET). Wethouder Van Tongeren: “Mensen in Den Haag willen graag schone lucht en minder lawaai. Ik vind het belangrijk om mensen aan te moedigen over te gaan op elektrisch vervoer. Dat is voor alle inwoners fijn.”

Schoner en sneller

Monique Nijhuis: “We willen op deze ludieke manier laten zien dat de fiets al zo’n 200 jaar een traditioneel en oer-Hollands onderdeel is van de PostNL identiteit. Toen, nu, en wat ons betreft ook in de toekomst. Je ziet overal dat de binnensteden steeds drukker worden, met alle gevolgen van dien. Veel gemeenten willen daarom minder en schonere voertuigen en een strenger milieubeleid. Daaraan gaan wij een bijdrage leveren door onze dagelijkse zakelijke brieven en pakketten zoveel mogelijk slim, schoon en stil te bezorgen in de binnenstad.”

Uitstootvrij bezorgen

 PostNL heeft de ambitie om in 2025 in 25 binnensteden volledig uitstootvrij te bezorgen. Hiervoor ondertekende PostNL samen met verschillende overheden en andere bedrijven de Green Deal Zero Emissie stadslogistiek. Als onderdeel daarvan werden in 2017 in Amsterdam 100 autoritten vervangen door elektrische bakfietsen. In 2018 is dat uitgebreid naar in totaal tien binnensteden waar PostNL stappen zet om post en pakketten uitstootvrij met elektrische bakfietsen te bezorgen, waaronder Den Haag.
Regionieuws
Eerste fietsaward utigereikt
Vandaag is de eerste Fietsaward overhandigd aan die organisatie die zich het meest inzet om fietsen onder medewerkers te stimuleren. Tijdens een ontbijtbijeenkomst bij de ANWB werden eerst de vier genomineerden bekendgemaakt: het Hagaziekenhuis, MN, gemeente Pijnacker-Nootdorp en Royal Lemkes.
lees meer
Maandag 8 Oktober 2018


Den Haag, 4 oktober 2018

Vandaag is de eerste Fietsaward overhandigd aan die organisatie die zich het meest inzet om fietsen onder medewerkers te stimuleren. Tijdens een ontbijtbijeenkomst bij de ANWB werden eerst de vier genomineerden bekendgemaakt: het Hagaziekenhuis, MN, gemeente Pijnacker-Nootdorp en Royal Lemkes. De gemeente Pijnacker-Nootdorp ging met de eer strijken en werd de eerste winnaar van de Fietsaward.

 

De prijs is in het leven geroepen door Bereikbaar Haaglanden en Rijnland, een kennisplatform van VNO-NCW West, de MRDH, de gemeente Den Haag, TLN en evofenedex met als doel het bereikbaar houden van de regio. De prijs wordt toegekend aan die organisatie die de afgelopen jaren forse stappen heeft gezet om het fietsen door medewerkers te stimuleren.

 

De vier genomineerden waren het Haga Ziekenhuis, MN, de gemeente Pijnacker-Nootdorp en Royal Lemkes. Het Hagaziekenhuis zoekt continu naar mogelijkheden om het gebruik van de (e)-bike te stimuleren als alternatief voor de auto. Gezondheid en vitaliteit zijn daarbij de sleutelwoorden. Zo past fietsbeleid bij de grondbeginselen van het ziekenhuis. Twee keer per jaar geeft de 'fietsendokter' een consult, dan kunnen medewerkers hun fiets laten controleren en repareren.

 

MN (pensioenen en verzekeringen) geeft medewerkers een mooie reiskostenvergoeding die de fiets extra stimuleert ten opzichte van de auto, er zijn poolfietsen, een keer per week komt de fietsenmaker op de zaak voor reparaties en medewerkers kunnen een bijdrage (renteloze lening) krijgen voor de aanschaf van een fiets of e-bike.

 

Bij de derde genomineerde Royal Lemkes (sierteelt) staat duurzaamheid hoog op de agenda. Vandaar dat men investeert in fietsen naar het werk. Er is een ruime fiscale fietsregeling voor medewerkers, een reisvergoeding van €0,19 per km vanaf 10 km voor fietsers en e-bikers, de e-bike wordt opgeladen met de eigen groene stroom en er is een droogkast voor regen- en fietskleding, lockers en een kleedruimte.

 

Winnaar

De aanwezigen waren het meest onder de indruk van het fietsbeleid van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Zij kregen dan ook uit handen van de Haagse wethouder Van Asten de eerste Fietsaward van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland. De gemeente Pijnacker-Nootdorp werd gekozen tot winnaar omdat zij niet alleen hun medewerkers maar ook de inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties in hun gemeente aanzetten tot minder, anders en schoner reizen. Ze wil daarin een voorbeeld zijn. In een intern actieplan gedragsverandering heeft het stimuleren van de fiets voor woon- werk verkeer een prominente plek. Maatregelen voor medewerkers zijn:

• Ophogen fietsregeling aanschaf fiets met fiscaal voordeel tot € 2750,
• Aanpassen en uitbreiden fietsenstalling,
• Douche- en kleedruimte met lockers,
• Zichtbare fietsenstalling voor bezoekers (voor de deur).

Inmiddels fietst al 60% van de medewerkers en de ambitie is dat aantal de komende jaren te verhogen.

 

Trotse wethouder

De wethouder Verkeer van de gemeente Pijnacker-Nootdorp Ilona Jense is trots op het winnen van de Award. "Duurzame mobiliteit is kernwaarde van de toekomst. De fietser moet voorrang krijgen. Ook als werkgever zetten we fors in op fietsen. Het gaat om vitaliteit en daar draagt fietsen aan bij. We hebben zelfs een fiets achter een bureau staan zodat je al trappend kunt werken. Door het succes van het fietsbeleid is onze fietsenstalling inmiddels overvol en daarom wordt die uitgebreid en we zetten de komende jaren in op de aanschaf van elektrische bakfietsen om ook steeds meer goederen per fiets te vervoeren," aldus wethouder Jense.

Door: Marina Meens