Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Doelgroepnetwerk  >  DGA Netwerk  >  

Skip Navigation LinksStart

Doelgroep DGA

​Exclusief voor directeuren-grootaandeelhouders organiseert VNO-NCW West activiteiten om:
• te sparren op gelijkwaardig niveau,
• inspiratie op te doen,
• te innoveren door ongewone samenwerking.
Ook in vertrouwen aan de Ondernemerstafels: intervisie met elkaar.


Regionieuws
Connect and Share

​Ondernemers worden in het zonnetje gezet tijdens de internationale Dag van de Ondernemer op 16 november. VNO-NCW West organiseert het Ondernemersgala in de Fokkerterminal in Den Haag met ruim 400 ondernemers, een door actualiteiten geïnspireerd diner en een knallend optreden van Voice of Holland-winnares Romy Monteiro.

lees meer
Donderdag 22 November 2018

​​Ondernemers worden in het zonnetje gezet tijdens de internationale Dag van de Ondernemer op 16 november. VNO-NCW West organiseert het Ondernemersgala in de Fokkerterminal in Den Haag met ruim 400 ondernemers, een door actualiteiten geïnspireerd diner en een knallend optreden van Voice of Holland-winnares Romy Monteiro.

Tekst: Pieter van der Meulen

Elke derde vrijdag van november worden ondernemers in het zonnetje gezet vanwege hun lef, doorzettingsvermogen en inzet voor de maatschappij. Ook dit jaar wordt deze dag feestelijk afgesloten met het VNO-NCW West Ondernemersgala. Aan het thema ‘Connect and Share’ wordt invulling gegeven met onder andere een uitgebreid diner, verzorgd door Hof Catering, en inspirerende sprekers over modern ondernemerschap. En wanneer is netwerken nou leuker dan onder het genot van achtereenvolgende culinaire hoogstandjes of als ondernemers laten zien wat ze waard zijn op de dansvloer?

Zelfsturend
“Doe het alleen als je er echt zin in hebt en het echt meent.” Patrick van der Leelie, directeur bij NVD Beveiligingsgroep, vertelt tussen het ‘Yin & Yang voorgerecht’ en het ‘Arabische Lente tussengerecht’ over zijn ‘portefeuillemodel’. Met deze werkwijze krijgen medewerkers de mogelijkheid als ondernemers te functioneren binnen de doelstellingen van het bedrijf. Van der Leelie streeft binnen NVD Beveiligingsgroep naar een minimaal hiërarchische structuur, gecombineerd met zoveel mogelijk transparantie en betrokkenheid. “Creëer een veilige werkomgeving waarin mensen de ruimte krijgen eigen ideeën in te brengen. Bij ons heeft dit geleid tot creatieve en betrokken werknemers, die tegen marktconforme prijzen de beste oplossingen voor onze klanten leveren. En bovendien veel gelukkiger zijn.” De businesscase van Van der Leelie is te lezen in ‘De kracht van organisch leiderschap’, een boek van Ronald van der Molen over hoe je een transitie teweeg kunt brengen als leidinggevende. Alle ondernemers krijgen het boek mee naar huis, Van der Molen en Van der Lelie overhandigen het eerste exemplaar aan Audrey Keukens, voorzitter van VNO-NCW West. Hans de Boer, landelijk voorzitter van VNO-NCW kon vanwege het uitputtende pensioenoverleg niet aanwezig zijn, maar met een ludieke videoboodschap steekt hij de aanwezige ondernemers een hart onder de riem. “Jullie zijn de motor van de Nederlandse economie en verdienen deze spotlight.”

FiKks
Tijdens het Brexit-hoofdgerecht, Cobbler Engelse stew met hartige scone en Hollandse boerenkool, vertelt Ron Steenkuijl, directeur Corporate Affairs bij ADG dienstengroep over FiKks, een app van ADG waarbij mensen met betalingsachterstanden worden gekoppeld aan een buddy. Doel is dat de buddy de hulpvrager steunt en coacht om de financiële huishouding snel op orde te krijgen voordat structurele schulden ontstaan. Een van de eerste buddies die zich aanmeldde: oud-minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem.

Dansen op sneakers
Al tijdens het swingende optreden van dans- en zanggroep BB Bootleg, bestaande uit Rosy, Marsy en Debsy, weten vrijwel alle galagangers de dansvloer te vinden, maar wanneer nationale superster Romy Monteiro het podium betreedt wordt het thema ‘Connect and Share’ definitief beklonken met onder meer een prachtige vertolking van Whitney Houstons ‘I Will Always Love You’. Dat de genodigden is geadviseerd sneakers onder hun galaoutfit te dragen, blijkt een gouden greep. Tot diep in de nacht wordt geswingd en genoten. Het VNO-NCW West Ondernemersgala geeft  ondernemerschap de glans en waardering die het verdient.

Bekijk de fotoreportage
Video-verslag

Regionieuws
Geen zand, maar benzine in de motor

​“Je mag tegenwoordig niet eens blij zijn als het bestuur van Unilever het hoofdkantoor in Nederland wil vestigen." ​Leon Hamstra en Marc Houweling kijken verontrust naar de reacties op wet- en regelgeving die is bedoeld het ondernemersklimaat in Nederland te verbeteren.

lees meer
Donderdag 1 November 2018

"Je mag tegenwoordig niet eens blij zijn als het bestuur van Unilever het hoofdkantoor in Nederland wil vestigen. Politici lijken enkel bezig elkaar onderuit te halen, in plaats van met elkaar en in  samenwerking met het bedrijfsleven een betere toekomst voor Nederland te realiseren." Leon Hamstra en Marc Houweling, voorzitters van de DGA Netwerken van VNO-NCW West in Noord- en Zuid-Holland, kijken met verbazing en verontrusting naar de reacties op wet- en regelgeving die is bedoeld het ondernemersklimaat in Nederland te verbeteren.

Tekst: Pieter van der Meulen 

Het is het meest besproken en gehate voorstel van het nieuwe kabinet geweest: de afschaffing van de dividendbelasting. Iedereen in Nederland heeft er inmiddels een uitgesproken mening over, terwijl enkele maanden geleden nog vrijwel niemand ervan had gehoord. Het kabinet heeft besloten de dividendbelasting toch te handhaven en de opbrengsten te besteden aan lastenverlichting voor het bedrijfsleven. Wie over de discussie heen kijkt, kan dieper liggende problemen herkennen. Al  jarenlang wordt de Nederlandse mentaliteit gekenmerkt door negativiteit en wordt het verscherpen van tegenstellingen verkozen boven het slaan van bruggen, vinden de DGA-voorzitters. "Als er vijf dingen goed gaan en ééntje minder, wordt gekozen het negatieve uit te lichten," zegt Leon Hamstra, voorzitter van het DGA Netwerk Noord-Holland en mede-oprichter en eigenaar van marketingbedrijf Caldera Group. "Met de dividendbelasting hebben wij als dga's weinig te maken, de mening van VNO-NCW over deze maatregel wordt verwoord door voorzitter Hans de Boer. Maar het  terugkerende pessimistische sentiment rondom het bedrijfsleven is zorgwekkend." 

Mkb profiteert mee
In het AD van september dit jaar gaat De Boer in op de vraag waarom zelfs mkb'ers de plannen voor afschaffing van de dividendbelasting niet zien zitten. "Ik merk dat er een  sfeertje is ontstaan waarin wordt aangeschopt tegen de multinationals en tegelijkertijd tegen het mkb wordt gezegd: oh wat zijn die toch lief," aldus De Boer. "Nou ik zal je vertellen, de  belastingverlaging voor het mkb, alle mooie woorden ten spijt, volgt eigenlijk uit de internationale concurrentiestrijd om grote bedrijven. We hadden hier ooit winstbelasting van 48 procent! Nu zijn de  tarieven de helft lager  en gaan ze verder omlaag. Daarvan profiteert het mkb vol mee." 

Ordinair plukken
Onder de voorgestelde belastinghervormingen viel ook de DGA-taks voor ondernemers die van hun eigen bv lenen. Schulden boven de 500 duizend euro zouden voortaan worden belast met een extra heffing in box 2 van de inkomstenbelasting. Het kabinet heeft het voorstel inmiddels afgezwakt, maar wil nog steeds vanaf 2022 een dga-taks heffen. Een maatregel met twee kanten, denkt Marc  Houweling. "Ik ben zelf voor conservatief ondernemerschap, dus een toetsingsregeling voor directeuren en grootaandeelhouders op excessief privélenen is prima. De zoveelste luxe vakantie of  dure auto financieren met leningen uit je bedrijf is natuurlijk onzin. Maar zoals de regel momenteel wordt voorgesteld is het gewoon ordinair plukken van de ondernemer. Als je eigen vermogen hebt en dat op een nette manier en met een legitieme reden leent voor privégebruik als aanvulling op loon of verbouwing van het huis, moet dat kunnen en niet nog verder worden belast. Ondernemers betalen al wezenloos veel belasting." Hamstra sluit zich aan bij de woorden van Houweling en benadrukt dat de manier waarop de maat in Nederland, moeten we koesteren. Maak dividenduitkering voor ondernemend Nederland eenvoudiger." Dga's zijn de geldmotoren van de  Nederlandse economie, stelt Houweling. Vertegenwoordiging van de belangen van dga's is essentieel  voor de economische vooruitgang van Nederland. "Door met elkaar in gesprek te blijven en samen op trekken met de lobbyisten van VNO-NCW kunnen we onderwerpen op de Haagse agenda krijgen.  Als voorzitters van het DGA-Netwerk kunnen wij als olie in de motor fungeren." regel wordt  ingevoerd problemen oplevert. "Een regel kan worden aangepast, daar ligt het niet aan. Je hebt altijd  te maken met verschillende belangen. De zittende coalitie moet daarin een afweging maken. Maar een maatregel als de dga-taks kan niet als donderslag bij heldere hemel worden geïntroduceerd. Zorg op z'n minst voor een overgangsregeling zodat ondernemers zich kunnen voorbereiden en ze niet worden gestraft voor iets wat tot voor kort gewoon mocht. Veel ondernemers gaan uit van een langetermijnstrategie waarin de lening van het eigen bedrijf is opgenomen. Als dan op korte termijn de wetgeving wordt aangepast, komen bedrijven in de problemen."

Geen vangnet
Hamstra vindt dat ondernemerschap door het invoeren en aanpassen van dergelijke regels niet wordt gemotiveerd. "Het gaat er niet om of ondernemers belasting willen betalen. Wij zijn altijd bereid ons steentje bij te dragen. Het gaat om de mogelijkheid om ondernemerschap verder te ontplooien. Ondernemers nemen altijd risico's, dat hoort er ook bij. Maar hoe meer regels, hoe strakker de wetgeving, des te meer denken ondernemers twee keer na voordat ze nog een extra gok nemen. Er is tenslotte geen vangnet wanneer het fout gaat, je bent altijd persoonlijk aansprakelijk. Neem bijvoorbeeld de impact van de regels rondom loondoorbetaling bij ziekte of het ontslagrecht. Iedere werkgever die ik ken wil mensen een vast contract geven en op deze manier zekerheid bieden en voor lange tijd aan zich binden. Maar door de wetgeving is het risico zo groot dat veel ondernemers het zich niet kunnen veroorloven. Geef ondernemerschap de mogelijkheid tot  ontplooiing! Dat geldt ook voor de invoering van de dga-taks. Ook deze is beperkend. We moeten benzine in de motor van de Nederlandse economie gooien, geen zand. En vergeet vooral niet dat als bedrijven meer verdienen, er meer banen ontstaan, bedrijven meer voor hun medewerkers kunnen doen en Nederland óók meer belastinginkomsten ontvangt."

Geldmotoren
Nu de dividendbelasting niet wordt afgeschaft, ziet Houweling dat hierdoor ruimte ontstaat om écht ondernemerschap te stimuleren. "Voor mij bestaat een verschil tussen werkgevers en ondernemers. Als je een topfunctie bekleedt bij bijvoorbeeld KPN of Shell, ben je een werkgever, maar echt ondernemerschap is anders. Familie en andere grote bedrijven, het kleine groepje dat zorgt voor de werkgelegenheid in Nederland, moeten we koesteren. Maak dividenduitkering voor ondernemend Nederland eenvoudiger." Dga's zijn de geldmotoren van de Nederlandse economie, stelt Houweling. Vertegenwoordiging van de belangen van dga's is essentieel voor de economische vooruitgang van Nederland. "Door met elkaar in gesprek te blijven en samen op trekken met de lobbyisten van VNO­NCW kunnen we onderwerpen op de Haagse agenda krijgen. Als voorzitters van het DGA­Netwerk kunnen wij als olie in de motor fungeren." De DGA-Netwerken van Zuid- en Noord-Holland zijn separate kringen maar Houweling en Hamstra  trekken op vrijwel alle onderwerpen gezamenlijk op. "We vullen elkaar goed aan en proberen het  kleine beetje invloed dat we hebben te gebruiken om het ondernemersklimaat beter te maken," vertelt Hamstra. "Door op de netwerkbijeenkomsten actief te vragen waar dga's tegenaan lopen,  kunnen we met een eenduidig geluid naar de politiek toestappen.

Eerlijk verdelen
Belangrijk voor de komende tijd is dat we samen ervoor zorgen dat de druk eerlijker verdeeld wordt tussen grote en kleine bedrijven. Niet alleen wat betreft belasting maar ook wat betreft wet- en regelgeving. De impact op kleinere organisaties als het gaat om ziekteverzuim en ontslagrecht is enorm en bijna niet goed uit te voeren. Daardoor blijven deze bedrijven onnodig met een enorme last zitten die een negatief effect heeft op hun rentabiliteit. Dat kan weer negatieve gevolgen hebben voor de andere werknemers en uiteindelijk ook voor de samenleving. Iedereen is gebaat bij een florerend bedrijfsleven. Ik ben zelf ook werknemer geweest en als mijn werkgever omkwam in regelgeving, voelde je dat in het hele bedrijf, dus ook op de werkvloer. Het hele negatieve sentiment rondom het bedrijfsleven moet worden omgedraaid. Laten we met z'n allen, ondernemers, werknemers en politiek, bouwen aan mooie, positieve toekomst."

WAT LEVERT DE LOBBY VAN VNO-NCW OP VOOR DGA'S?

  • het hoge vennootschapstarief wordt verlaagd naar 20,5 procent,
  • het lage vennootschapstarief wordt verlaagd naar 15 procent (het mkb-opstapje),
  • de voorgestelde maatregelen voor het belasten van leningen uit de eigen bv worden verzacht,
  • werkgeverslasten worden structureel verlaagd: 200 miljoen euro vanaf 2021,
  • WBSO-budget voor research & development wordt verhoogd,
  • inperking van de 30 procent-regeling voor internationale werknemers wordt twee jaar uitgesteld,
  • bezuiniging op praktijkleren is teruggedraaid,
  • Invest-NL, het investeringsvehikel van NL Next Level, gaat in 2019 van start,
  • Mkb-actieplan, dat zich richt op het wegnemen van groeibelemmeringen rondom regels, technologie, handel, personeel en financiering,
  • extra geld voor het technisch vmbo,
  • extra geld voor douanecapaciteit voor na de brexit.

ACTIVITEITEN VOOR DGA'S

Exclusief voor directeuren-grootaandeelhouders organiseert VNO-NCW West activiteiten om:

  • te sparren op gelijkwaardig niveau,
  • inspiratie op te doen,
  • te innoveren door ongewone samenwerking.

Welke thema's zijn belangrijk voor jou? Wat is je visie op het verbeteren van het ondernemersklimaat? Laat het ons weten!​ De leden van het DGA Netwerk leveren input die VNO-NCW West gebruikt in de gesprekken met de overheid.

Regionieuws
Mama Taxi emancipeert

​Ze gaf haar baan op en startte een vervoersbedrijf met vrouwen in een achterstandspositie aan het stuur. Zizi Fernandes (36) heeft de drive van haar oma, naar wie ze het bedrijf noemde: Mama Taxi. Inspirerend interview in West.

lees meer
Dinsdag 30 Oktober 2018

Merijn van Grieken/ Van Grieken Tekst Marlies Hofstede Photography

De Afrikaans gevlochten manden liggen op een kantoorkast. “Die moeten we nog ophangen”, zegt Zizi Fernandes in haar serene kantoor. Haar bedrijf Mama Taxi is nog niet zo lang geleden verhuisd naar het First-gebouw in het hartje van Rotterdam, met uitzicht over de stad. Het is de startplek voor de ritten die de vrouwelijke chauffeurs van het elektrisch vervoersbedrijf verzorgen voor het zakelijke segment. “Ik hoop dat je Mama Taxi over een paar jaar overal ziet rijden, dat we veel vrouwen aan een baan hebben geholpen en dat ze de straten van mijn stad kleur geven.”

Rotterdam is echt jouw stad hè?
“Ja, ik voel me op en top Rotterdamse, ook al stond mijn wieg in Guinee-Bissau. Op mijn zevende ben ik met mijn moeder naar Nederland gekomen en ik voelde me snel thuis.”

Ga je weleens terug naar Guinee-Bissau?
“Ik ga elk jaar terug voor familiebezoek. Ik heb een heel sterke band met mijn oma. We bellen elkaar elke dag. Ze geeft me moed om het beste uit mezelf te halen. Oma is mijn inspiratiebron, mijn anker én de naamgever van mijn bedrijf: Mama Taxi.”

Wat bijzonder. Hoe zit dat?
“In Afrika zijn oma’s de spil van de familie. Oma is nu negentig en nog zo scherp als een mes. Tot op late leeftijd liep ze elke dag naar de markt. Kilometers lopen in de hitte. De familie gaf extra geld mee voor een taxi op de terugweg. Daar kocht ze snoep voor haar kleinkinderen van. En ze bleef lopen met die zware tassen. Ze zei dan altijd: “Mijn voeten zijn mijn taxi. Ze zijn veilig en snel en brengen me overal naartoe”. Daarom noemde iedereen in het dorp haar: Mama Taxi.”

Mama Taxi symboliseert de kracht van vrouwen. Wie werken er bij Mama Taxi?
“De dames komen uit alle windstreken en hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze zijn uitkeringsgerechtigden, herintreders of vrouwen zonder startkwalificatie. Via ons educatieprogramma ‘Driving your own future’ empoweren we deze vrouwen door ze een brede opleiding te geven: van rijvaardigheid tot theorie en van communicatie tot zelfverdediging. Als ze voor het examen slagen, krijgen ze hun taxipas en zijn ze klaargestoomd voor het zogenaamde protocollair vervoer. De vrouwen zijn volwaardige professionele chauffeurs en vervoeren topfunctionarissen uit de zakelijke wereld, de politiek en het corps diplomatique.”

Trots?
“Het mooiste is nog dat ze groeien als mens. Vonden sommigen alles in het begin eng, na een traject van maanden staan ze rechtop. Met opgeheven hoofd.”

Vandaar het logo? Een vrouw en een stuur?
“Ja, onze mama’s staan aan het stuur van hun eigen toekomst. We empoweren ze tot financieel zelfredzame vrouwen. Een aantal dames is zzp’er geworden, een ander is uit de bijstand en de volgende combineert een eigen business met het rijden voor Mama Taxi. Het logo staat voor die vooruitgang.”
Je hebt in 2015 zelf jouw baan als private banker bij ING opgegeven om dit bedrijf op te zetten. Onzeker?
“Ik geloof in Mama Taxi. Dat geloof ontstond al eerder toen ik in 2013 de kans kreeg om mee te doen aan de wedstrijd ‘Het beste idee van Zuid-Afrika’ en ik die won. De uitrol van Mama Taxi in Zuid-Afrika bleek voor mij nog te prematuur. Ik werkte bij de bank en besloot het in Rotterdam op te zetten. Dat deed ik in de avonduren. Ik voelde: als ik dit wil uitrollen, moet ik Mama Taxi full time doen. Zonder concessies en voor de volle honderd procent.”

Wat is jouw drive?
“Ik ben een kind van Afrika, geboren in Guinee-Bissau, met een groot hart voor Zuid-Afrika waar ik mijn scriptie schreef. Ik wil de realiteit niet uit het oog verliezen. Ik heb me altijd maatschappelijk betrokken gevoeld en ingezet. Al tijdens mijn studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit deed ik vrijwilligerswerk. Ik streef ernaar om van betekenis te zijn voor een ander. Ik wil iets teruggeven aan de maatschappij.”

Wat is je ambitie met Mama Taxi?
“Als we onze drie Tesla’s fulltime kunnen laten rijden, gaan we opschalen. Daarom roep ik ondernemers op om je eens door Mama Taxi te laten vervoeren. We zijn duurzaam, maatschappelijk relevant en eerlijk. Overigens vervoeren we uit veiligheidsoverwegingen alleen op afspraak en accepteren we geen contante betalingen.”

Wat is je droom?
“Mijn ultieme droom is om de straten van Rotterdam kleur te geven en om Mama Taxi uiteindelijk ook in Zuid-Afrika op de kaart zetten.”

En wat adviseert jouw oma?
“Haar belangrijkste adviezen zijn: vergeet niet waar je vandaan komt, geloof in wat je doet en blijf dicht bij jezelf. Alles wat uit je hart komt, is goed.”

Dáárom ben ik lid!
"Sinds 2004 ben ik lid van VNO-NCW Rotterdam. Ik bezoek niet alleen de bijeenkomsten in mijn regio, maar ook die in Den Haag en Westland."

Johan Krijgsman
DGA Waal, woningbouwer, Vlaardingen

 Ledenreis 2018

foto video 180x180.jpg

 Foto's Krakau

thumbnail ledenreis 2017.jpg