Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Doelgroepnetwerk  >  DGA Netwerk  >  

Skip Navigation LinksStart

Doelgroep DGA

​Exclusief voor directeuren-grootaandeelhouders organiseert VNO-NCW West activiteiten om:
• te sparren op gelijkwaardig niveau,
• inspiratie op te doen,
• te innoveren door ongewone samenwerking.
Ook in vertrouwen aan de Ondernemerstafels: intervisie met elkaar.


Regionieuws
Poolse IT’ers wel te vinden

​Op 28 en 29 juni zijn 25 directeuren-grootaandeelhouders op reis in Krakau. De bezoeken aan Luxoft en Comarch geven nieuwe inzichten in de Europese arbeidsmarkt. Poolse IT’ers zijn nog wel te vinden.

lees meer
Maandag 2 Juli 2018

​Op 28 en 29 juni zijn 25 directeuren-grootaandeelhouders op reis in Krakau. De bezoeken aan Luxoft en Comarch geven nieuwe inzichten in de Europese arbeidsmarkt. Poolse IT’ers zijn nog wel te vinden.

Door Annemarie van Oorschot

Het idee om een ledenreis naar Krakau te organiseren, kwam van Peter van Koppen, lid van VNO-NCW Oostland. Hij is eigenaar van uitzendbureau Van Koppen & Van Eijk en heeft meerdere vestigingen in Polen. Oorspronkelijk bracht zijn bedrijf Poolse werkzoekenden in contact met Nederlandse tuinbouwbedrijven, maar inmiddels koppelt Van Koppen & Van Eijk dagelijks duizenden werknemers van verschillende nationaliteiten aan ondernemers uit verschillende bedrijfstakken.

Het snel groeiende tekort aan arbeidskrachten in Nederland maakt het bezoek aan Polen extra interessant. Zou je werk aan dit land kunnen uitbesteden? Arbeid is daar nog steeds relatief goedkoop, hoewel de Poolse economie snel groeit en de lonen navenant stijgen. Het land staat ook bekend om zijn goed opgeleide IT’ers. Zolang die er in voldoende mate zijn, kunnen zij net als de Indiërs aan de slag voor Nederlandse IT-bedrijven, in Polen of in Nederland. Op het reisprogramma staan twee bedrijfsbezoeken aan IT-bedrijven: het internationaal opererende Luxoft en het beursgenoteerde Comarch. Dat wekt de belangstelling van 3 Delftse IT-ondernemers, ze zijn mee. “Ik ben benieuwd of onze Poolse collega’s ook kampen met het gebrek aan technisch personeel”, verklaart een van hen.

Divers reisgezelschap
Het reisgezelschap bestaat uit 25 directeuren-grootaandeelhouders en is zeer gemêleerd. Bijna alle sectoren zijn vertegenwoordigd: industrie, tuinbouw, IT, marketing, public affairs, logistiek, evenementorganisatie, uitzendbranche en handel. Ook bijna alle regio’s van VNO-NCW West zijn dat; er zijn leden van Jong Management en van het VrouwenNetwerk, de grote diversiteit zorgt voor toegevoegde waarde. Er kan nieuwe kennis en ervaring worden uitgewisseld en dat wordt dan ook volop gedaan op de specifieke ondernemersvraagstukken, zoals het personeelsbeleid. Het programma biedt er alle ruimte voor tijdens lunches en diners en in de bus.

Luxoft
Bij Luxoft horen de ondernemers van directeur Mark Williams dat Polen en in het bijzonder Krakau een fantastische plek voor IT-bedrijven is. Het barst er van het talent. Rekenen en techniek krijgen al veel aandacht op de basisschool, de wis- en natuurkunde faculteiten aan de universiteiten zijn volgens Williams steengoed. Tel daarbij op dat het hoger onderwijs gratis is en dat alles zorgt voor een flinke toestroom van hoogopgeleid technisch personeel. Kijk je naar het aantal outsouce centra dan staat Krakau wereldwijd op nummer 8.
Luxoft telt 2100 werknemers en heeft door de sterke band met universiteiten nog geen onvervulbare vacatures. “Maar het wordt moeilijker”, zegt Williams. Zijn bedrijf heeft drie divisies: IT-support, software development en projectmanagement.

Comarch
Comarch is in 1993 door professor Janusz Filipiak opgericht, startte met 4 medewerkers en heeft er nu 3500. De omzet bedraagt 260 miljoen euro. Tot de klanten behoren onder meer ING, Heineken, Unilever en KPN. Zo verzorgt Comarch voor de laatste de facturatie. Het is het grootste Poolse IT-bedrijf en kent nog steeds een gestage organische groei. Dankzij het netwerk van de professor met de universiteiten kan Comarch nog goed aan zijn personeel komen. De Belg Quinten de Raedt, sales manager, vertelt dat de lonen de laatste drie jaar zijn verdubbeld. “Indiërs of Chinezen zijn inmiddels goedkoper, maar wij zitten dichterbij de klant in Europa waardoor je geen vertraging hebt in het internetverkeer. En we investeren relatief veel in R & D (15% van de omzet), dat we bovendien in eigen huis hebben.” Een van de reisgenoten merkt na afloop droog op dat Comarch zich dit kan permitteren door Europees subsidiegeld.

Waardevolle reis
Behalve twee bedrijven bezoeken de leden van VNO-NCW West de Zoutmijnen, die al in de dertiende eeuw werden geëxploiteerd. Via tientallen trappen dalen ze af tot 130 meter onder de grond. Ook de korte rondleiding door de Joodse wijk en over de grote markt van Krakau maakt indruk. “Een prachtige stad die ik nog eens op mijn gemak ga bekijken’, merkt een van de reisgenoten op. Een ander staat stil bij de nieuwe contacten die zij heeft opgedaan. “Zeer waardevol zo’n reis. Ik heb heel interessante gesprekken gevoerd en de leden goed leren kennen.”

Fotoreportage
Video

Regionieuws
Zaken in Zürich

​Ondernemers van het DGA-netwerk hebben op 7 en 8 juni de horlogefabriek IWC in Schaffhausen en de circulaire tassenontwerper Freitag in Zürich bezocht.

lees meer
Maandag 11 Juni 2018

Twintig directeuren-grootaandeelhouders van VNO-NCW West hebben 7 en 8 juni twee bedrijven in Zwitserland bezocht. Het is de eerste van de twee ledenreizen die het DGA-netwerk van VNO-NCW West dit jaar voor zijn leden organiseert.

Door Annemarie van Oorschot

“Een mechanisch horloge heeft een ziel”, zegt de oudste horlogemaker van IWC, International Watch Company, in Schaffhausen. “Zodra het horloge gemaakt is en gaat tikken, verdwijnt bij elk tik de tijd. Tijd die je nooit meer terugkrijgt. Een horloge is een zeer emotioneel artikel. Mensen zijn er persoonlijk mee verbonden omdat het voor bijzondere gelegenheden wordt aangeschaft.”
De horloges van IWC zijn aardig aan de prijs. Ze variëren van een kleine 2.000 tot 220.000 euro. Maar ze worden dan ook stuk voor stuk met de hand gemaakt; het precisiewerk om de klokjes  (vaak meerdere in 1 horloge) exact op tijd te laten lopen is zeer tijdrovend, evenals het eindeloos testen op bijvoorbeeld waterdichtheid en schokbestendigheid. Daarnaast zijn de gebruikte materialen kostbaar. Een IWC-horloge kan tientallen robijnenmoertjes bevatten.
Als de ondernemers op de eerste reisdag de fabriek in Schaffhausen betreden, hebben ze bijna allemaal een horloge om hun pols. Sommigen dragen een echte IWC. Een van hen heeft dit van een vriend geleend. “Ik verzamel ze, maar wel van de concurrent”, bekent de Rolex-liefhebber aan de groep.
Behalve in de kwaliteit van de producten, zijn de leden van het DGA-netwerk geïnteresseerd in het productieproces. Zo is de temperatuur in de fabriek constant 23 graden om condensvorming te voorkomen. Ook zijn er maatregelen genomen om de werkruimtes stofvrij te houden. Het museum in het 150 jaar oude bedrijf, waar onder meer de oude zakhorloges uit de negentiende eeuw hangen, trekt eveneens de belangstelling.

Stadswandeling
De tweede dag van de reis start met een stadswandeling door het oude centrum van Zürich. De gids krijgt veel vragen over het dure dagelijkse leven. Om hier een beetje rond te komen heb je minstens 5000 Zwitserse francs per maand nodig. De huur van een appartement bedraagt al gauw 2500 CHF, de ziektekostenverzekering 800 CHF per maand. Daar staat tegenover dat je slechts 10 procent aan belasting betaalt, ondernemers betalen circa 30 procent. Maar de dagelijkse boodschappen zijn weer duur. Veel Zwitsers gaan in Duitsland naar de supermarkt, twintig minuten noordwaarts met de auto.

Freitag
Na de wandeling en een toer in elektrische becaks bezoeken de ondernemers de tassenfabrikant Freitag. Twintig jaar geleden kropen de broers Freitag - twee studenten in Zürich - achter de naaimachine van hun oma en maakten fietstassen van oud vrachtwagenzeil. Al snel wilden hun studievrienden ook zo’n tas en werd het een trendy artikel. Anno 2018 heeft het bedrijf 180 medewerkers in dienst en produceert het jaarlijks 450.000 tassen. Elke tas heeft een uniek design, waarbij de ontwerpers verschillend gekleurde zeilen combineren en creatief gebruik maken van de belettering op de vrachtwagendoeken. Voor de internetverkoop – ruim een kwart van de omzet – betekent dit dat van elke tas apart foto’s gemaakt moeten worden. De tassen vinden gretig aftrek onder jonge stedelingen. Behalve in het thuisland is Freitag bijzonder populair in Japan. Freitags tassen zijn een toonbeeld in de circulaire economie. Daarvan is ook het reisgezelschap onder de indruk. Toch koopt niemand een tas. “Zeker mooi gemaakt hoor”, zegt een ondernemer, “maar daar hoef ik thuis niet mee aan te komen. Die vieze strepen en oneffenheden als gevolg van het eerdere vrachtwagenvervoer… dat vindt mijn vrouw niet mooi.”

Sparren
De directeuren-grootaandeelhouders, waarvan enkelen al voor de vierde keer mee op ledenreis zijn,  vinden de bedrijfsbezoeken leerzaam en inspirerend. Maar van nog meer waarde zijn de gesprekken die ze tussendoor met de andere ondernemers voeren over vraagstukken in hun bedrijf.  Enkele reacties:
“Goed sparren onder het genot van een biertje.”
 “Ondernemers onder elkaar, gezellig en veel lol.”
“Ik heb weer waardevolle, nieuwe contacten opgedaan.”
“Ik haal hier zoveel uit, het is de tijdinvestering dubbel en dwars waard.”

Fotoreportage
Video

Regionieuws
Het kan anders

​“Ik heb nooit begrepen waarom werknemers tussen negen en vijf naar een plek gaan waar ze worden uitgewrongen”, zegt CFO Ronald van Es van Macaw tijdens een DGA-bijeenkomst. “Het kan ook anders. Kleine veranderingen maken al een groot verschil.”

lees meer
Vrijdag 23 Maart 2018

Batterij opladen
Hoe houd je je medewerkers vitaal en haal je het beste in hen naar boven? IT-dienstverlener Macaw boog zich over deze vragen en introduceerde het programma 20/20 Energy. Aan het einde van hun werkdag gaan de medewerkers met meer energie naar huis.

Tekst: Pascale Warners, ComPas tekst en redactie

Het nieuwe pand van Macaw in Hoofddorp is allesbehalve een ‘gewone kantooromgeving’. Door de hoge vide met glazen dak is er veel daglicht. Overal door het pand zorgen weelderige groene planten en uitnodigende zithoekjes voor een huiselijke sfeer. “Ik heb nooit begrepen waarom werknemers tussen negen en vijf naar een plek gaan waar ze worden uitgewrongen”, zegt CFO Ronald van Es van Macaw op 22 maart tijdens een DGA-bijeenkomst van VNO-NCW West. “Het kan ook anders. Kleine veranderingen maken al een groot verschil.”

Vitaliteit vergroten
Volgens partner Patrick van Aalst is Macaw al vanaf de start van het bedrijf in 1994 vooruitstrevend in het personeelsbeleid. “Vier jaar behaalden we de eerste plek van het Beste Werkgever-onderzoek van Intermediair en NRC Next. Toch kregen we op een gegeven moment signalen van stress bij de medewerkers. De balans tussen werk en privé werd als zwaar ervaren. Dit vormde de aanleiding voor de introductie van het programma 20/20 Energy.”

De medewerkers zijn het kapitaal van Macaw. “Stress is niet het probleem, maar het gebrek aan herstel”, aldus Van Es. “Met het programma 20/20 Energy reiken we onze medewerkers middelen aan om hun mentale, emotionele en fysieke batterij op te laden. Met hulp van een coach en workshops over het belang van slapen, beweging, gezonde voeding, ontspanning en sociale contacten laten we hen zien hoe zij zelf hun vitaliteit kunnen vergroten. Iets simpels als een wandeling in de lunchpauze zorgt er bijvoorbeeld al voor dat je productiever wordt en je je beter kunt concentreren.”

Ziekteverzuim gehalveerd
Op de werkplek stimuleert Macaw de medewerkers op verschillende manieren om in beweging te komen. De bureaus zijn verstelbaar, zodat je eraan kunt staan. De prullenbakken zijn vervangen door een centrale afvalbak. En er is één plek waar je goede koffie kunt halen. “De inrichting van het gebouw nodigt medewerkers uit om met elkaar in gesprek te gaan”, zegt Van Aalst. “En in het restaurant krijgen ze lekker en gezond eten. Al deze factoren zorgen ervoor dat ze hier hun batterij kunnen opladen. Bijkomend voordeel is dat het ziekteverzuim in twee jaar tijd gehalveerd is.”

Volgens Cees Oudshoorn, algemeen directeur van VNO-NCW, kunnen ondernemers Nederland vitaal maken. Hij roept de DGA’s op om direct met VNO-NCW in gesprek te gaan over wat er onder hen leeft. “Om de vierde industriële revolutie, de digitalisering, energietransitie, circulaire economie en verstedelijking naar een volgend niveau te krijgen, is er meer nodig dan de lobby in Den Haag. Met NL Next Level zetten wij in op die transities. En onze organisatie verandert mee. Wij gaan naar een plattere organisatie, waar we steeds meer direct de dialoog voeren met de ondernemers. Want ondernemers veranderen de samenleving. Zonder ondernemers gebeurt er niets.”

Fotoreportage

Dáárom ben ik lid!
"Sinds 2004 ben ik lid van VNO-NCW Rotterdam. Ik bezoek niet alleen de bijeenkomsten in mijn regio, maar ook die in Den Haag en Westland."

Johan Krijgsman
DGA Waal, woningbouwer, Vlaardingen

 Ledenreis 2018

foto video 180x180.jpg

 Foto's Krakau

thumbnail ledenreis 2017.jpg